عطاری بهار

طب سنتی - گیاهان دارویی

فعالیت بدنی وورزش منظم در طول عمر؛بخصوص سنین بالا عامل حفظ وحتی تقویت قلب؛ریه ها؛اعصاب واستخوان میباشد.
دراین سن چه غذایی برای افراد مناسب است؟رژیم غذایی سالمندان باید حاوی مواد غذایی غنی از ویتامین ها ؛املاح وبویژه کلسیم وآهن باشد.لذا مصرف شیر ولبنیات؛سبزیها؛ومیوه ها وگوشت توصیه میشود.تعداد وعده های غذاباید حداقل روزی 5 وعده ومقدار غذادرهروعده کم باشد.در سالمندانی که جویدن غذابرای آنها مشکل است.مصرف غذاهای نرم مانند پوره؛گوشت های نرم؛سوپ؛آشهایی که حبوبات زیاد ندارند.آب میوه؛میوه های رنده شده؛سبزی خردشده توصیه میشود.
غذاهای چرب وسرخ شده؛سس مایونز؛سبزیهای نفاخ مانند کلم وگل کلم بهتر است تا حد امکان کمتر مصرف شود.مصرف تخم مرغ به 3 عدد در هفته محدود شود.مصرف چربی کم شودآن مقدار کم هم روغن مایع زیتون باشد.برای جلوگیری ازکم آب شدن بدن روزانه حداقل 6-8 لیوان مایعات ترجیحا آب ساده تا قبل از ساعت 8شب بنوشید.درصورت داشتن یبوست وبیخوابی یک لیوان شیرگرم قبل از خواب میل شود.
اغلب اوقات دهان من خشک میشود چه توصیه ایی دارید؟نصف قاشق چایخوری نمک را در3 لیوان آب حل کنیدوچندین باردرطول روز دهان خودرابااین محلول بشوئید.روزانه 6-8 لیوان مایعات مصرف کنید.قبل از خوردن غذاکمی آب بنوشید.از مصرف خودسرانه داروجداخودداری کنید.میوه ها وسبزیهای تازه را بیشتر مصرف کنید.
اهمیت ورزش وفعایت بدنی:فعالیت بدنی وورزش منظم در طول عمربخصوص سنین بالا عامل حفظ وحتی تقویت قلب؛ریه ها؛اعصاب واستخوان میباشد.با فعالیت ورزشی میتوان مرگ ومیر ناشی از بیماریهای عروقی قلب؛سرطان روده بزرگ وافزایش قندخون بزرگسالی را کاهش داد.فعالیت بدنی در کنترل چاقی؛کلسترول بالا وفشار خون موثراست.ورزش یکی از عوامل مهم برای قرارگرفتن کلسیم درداخل استخوان ومحکم شدن استخوانهاست.ورزش از افسردگی های دوران سالمندی جلوگیری میکند.فواید زودرس ورزش شامل بهبود تعادل وهماهنگی؛افزایش قدرت عضلانی؛افزایش انعطاف پذیری ومتابولیسم هوازی بدن است.اگر میخواهید به اطرافیان کمتر وابسته باشید؛کارهای مورد علاقه تان را انجام دهید.زندگی شاداب داشته باشید؛هزینه کمتری صرف درمان کنید.
ورزش مناسب سن من چه ورزشی است؟حتی افراد بسیار ضعیف وناتوان نیز میتوانند با فعالیت های بدنی مناسب سلامتی شان را بدست بیاورند وبه دیگران وابسته نباشند.شما با یک برنامه پیاده روی که به آرامی شروع شده وبطور تدریجی سرعت ومسافت آن افزایش یافته است؛پس از مدتی میتوانید توانایی های تنفسی خودرابه حدیک مرد جوان برسانید.بهتر است قبل از شروع پیاده روی با حرکات کششی عضلات خودراگرم کنید.سپس بمدت 10-15دقیقه پیاده روی کنید.مدت پیاده روی را بتدریج افزایش دهید تا حداکثر به یک ساعت درروز برسد.اگر توانایی انجام 30دقیقه پیاده روی ندارید.میتوانید 3پیاده روی 10دقیقه ای داشته باشید.
نمیخواهم حافظه قوی من ضعیف شود چه کنم؟هرروز به اخبار رادیوتلویزیون گوش دهید.سعی کنید هرروزمطلب جدیدی یادبگیرید.کتاب یا روزنامه مطالعه کنید.جدول حل کنید.خاطرات خودرابنویسید.بازیهای فکری مانند شطرنج انجام دهید.بادوستانتان مشاعره کنید.دفترچه یادداشت همراه داشته باشیدومطالب مورد نیاز رایادداشت کنید.قند-چربی ونمک کمتری مصرف کرده؛ولی مصرف میوه وسبزی تازه را بیشتر کنید.
ازخواب خوددرشبها راضی نیستم چه کنم؟از چرتهای روزانه اجتناب کنید.قبل از خواب یک دوش آبگرم بگیرید.برای شام یک غذای سبک بخورید.پس از شام چای ویا قهوه ننوشید.قبل از خواب یک لیوان شیرگرم بنوشید.بدون تجویز متخصص ازداروهای خواب آور استفاده نکنید.
اگردچار کاهش دید شوم چه کنم؟اگر در هنگام مطالعه دچار سردردشده یازود خسته شدید؛با مراجعه به چشم پزشک وفراهم نمودن عینک این مشکل برطرف میشود.اگر دچار کاهش بینایی بدون دردهستید؛ممکن است دچار بیماری آب مروارید باشید.به چشم پزشک مراجعه کنید.این بیماری با عمل جراحی قابل درمان است.مطالعه؛راه رفتن وبالارفتن وپائین آمدن از پله ها وسایرکارهای خودرادرنورکافی انجام دهید.
چگونه با مشکلات برخورد کنیم؟درطول زندگی همواره درکنار خوشی وشادی؛سختی وناراحتی وجوددارد.زمانی که دلمان برای عزیزی تنگ شده است؛ازدست کسی ناراحت هستیم یادرآمدمان کم شده است؛روح تحت فشار است؛زمانیکه این مسائل را افزایش دهیم واز عواقب بعدی ان مانند اضطراب؛دل شوره؛حواس پرتی؛عصبانیت؛بیخوابی؛بی اشتهایی؛زودرنجی؛جلوگیری کنیم.
دراین موارد:زمانیکه به کمک نیاز دارید؛ازدرخواست آن کوتاهی نکنید.خودرابه کار مشغول کنید برای روزخودبرنامه داشته باشید.اگر مشغول کارباشید غم وناراحتی وفکرهای مزاحم کمتر به سراغ شما می آیند.
به کاری که مورد علاقه تان است بپردازید؛به موسیقی گوش دهید وتلویزیون تماشا کنید.با یک نفر دوست ویا اقوام نزدیک تلفنی صحبت کنید.یا به دیدن او بروید.ورزش به کاهش اضطراب کمک میکند.از خانه خارج شوید؛به دیدن مغازه ها بروید یا درپارک قدم بزنید.یادخدا داروی شفابخش ناراحتی های روحی است ودردها وگرفتاریها را ازانسان دورمیکند.هرگز خودرا بی ثمر وازکارافتاده حساب نکنید.اکثر کارهای بزرگ دردنیا درسنین بالا انجام شده است.انسان بهمان اندازه جوان است که خودرا می پندارد.درواقع شما همان سنی رادارید که احساس می کنید.چون پیری بیشتر در ذهن انسان است.مهم اینست که انسان از بودن خودبهره بگیردوثمربخش باشد.چه درجوانی وچه در پیری.باروحیه مثبت ؛با نشاطتر وجوان تر میشوید وشور وحرارتی دردرون شما ایجاد میشود.شما در مرحله تکامل قراردارید ودنیا را بادید بهتر وواقع بینانه تر میبینید.عقل ودرک شما کامل شده است.حاصل تجربیات ارزنده ی خودرابکار ببرید.شما منبع خیروبرکت وپیشرفت هستید.
با تجربیات ودانش خود جوهر زندگی را میتوانید بهتر تشخیص دهید واززیبای ها-الطاف وپدیده های جهان بیشتر لذت 
می برید.








درود خداوند به روح مقدس شیخ الرئیس ابوعلی سینا و پدرم استاد حکیم خیرالله کریمیان

سلامتی تاج زرینی است بر سر افراد سالم که فقط بیماران قادر به دیدن آن می باشند.

علی کریمیان


آخرین پست ها


آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

اَبر برچسبها