عطاری بهار

طب سنتی - گیاهان دارویی

افسردگی یکی از شایع ترین مشکلات بهداشت روان است.طبق گزارش سازمان جهانی در سال2002؛افسردگی ازنظرپیامدهایی که به جامعه تحمیل میکند چهارمین رتبه رادربین بیماریها داراست وشایع ترین علت ناتوانی محسوب میشود.درکشور ما نیز جزوهفت علت اول باربیماری وناتوانی درسنین مختلف به شمار میرود.عوامل تغذیه ایی نقش مهمی دربروز افسردگی دارند.ازطرف دیگر؛کسانی که دچارافسردگی هستند غالبا تغذیه نامناسب داشته وبنابراین از این جهت درمعرض خطرقراردارند.هنگامیکه فردی دچارافسردگی باشد سطح انرژی دراوکمترازحدمعمول بوده واشتیاق واشتهابرای بسیاری ازچیزها.ازجمله غذادراوازبین میرودودرنتیجه تغذیه فرددچاراختلال میشود.کاهش یا افزایش ناخواسته وزن وجذب ناکافی ویتامینها وموادمعدنی غالبا باافسردگی ارتباط دارد.باید گفت افرادمسنی که تنها زندگی میکنند یا کسانیکه که کسی راکه آنها تشویق به خوردن مواد غذایی مناسب وکافی ندارند بیشتر در معرض این خطرهستند.
برخی ازمهمترین علل تغذیه ایی اثرگذاربرافسردگی را میتوانن درموارد زیربرشمرد:
کمبود برخی مواد غذایی دررژیم غذایی فردمیتواند سبب ایجادافسردگی شود یا حالت افسردگی فردراتشدید کند.
-اسیدهای چرب امگا3:کمبود این مواد دررژیم غذایی میتواند افراد را مستعد افسردگی کند.منابع غذایی این اسید چرب شامل غذاهای دریایی بویژه؛ماهی های چرب؛تخمم مرغ های غنی شده با امگا 3؛روغن کانولا؛روغن بذرکتان؛گردو؛سویا وسبزیجات برگ سبز هستند.برهمین اساس توصیه کلی این است که تمام بزرگسالان حداقل 2باردرهفته ماهی مصرف کنند.
-اسید فولیک:سطح اسید فولیک درخون برخی از افراد مبتلا به افسردگی پایین است؛جگر-قارچ واسفناج؛کلم بروکلی؛گوشت گاو کم چربی-سیب زمینی-نان گندم کامل(سنگک وجو)آب پرتقال-لوبیا از منابع اسید فولیک هستند.
ویتامین b12:سطوح بالاتراین ویتامین درخون افرادافسرده سبب میشود که این افرادبه درمان پاسخ بهتری دهند.منابع غذایی ویتامین b12درمواد غذایی مانندجگر؛کلیه؛شیر؛ماهی؛تخم مرغ؛وگوشت وجوددارد.
-روی:این عنصر نقش مهمی درعملکرد سیستم عصبی دارد؛تعادل این عنصردربدن درپیشگیری ودرمان افسردگی موثراست.گوشت؛مرغ؛ماهی؛شیر وفراورده های آن؛جگر؛غلات کامل؛لوبیا وچهارمغز ازمنابع روی هستند.
-آهن:کمبودآهن میتواند سبب بی حوصلگی شود ومکمل باآهن باعث بهبود خلق میشود.این ماده مغذی درجگر بیش ازسایر منابع غذایی وسپس درغذاهای دریایی؛کلیه؛قلب؛گوشت بدون چربی؛گوشت پرندگان؛زرده تخم مرغ؛میوه های خشک؛غلات کامل ونان غنی شده وجوددارد.آهن موجود درمنابع گیاهی مانند حبوبات وبرخی سبزیهای سبزرنگ بمقدارکمتری جذب میشود.
-ویتامین b6:مصرف این ویتامین دردرمان وپیشگیری از افسردگی موثراست.این ویتامین بطور گسترده درغذاها وجوددارد.گوشت؛غلات کامل؛بخصوص گندم؛سبزیها ومغزها حاوی این ویتامین هستند.
-ویتامین e:این ویتامین بعلت اثرات آنتی اکسیدانی زیادی که دارد میتوانددردرمان وپیشگیری ازافسردگی موثرباشد.ازآنجایی که این ویتامین توسط گیاهان ساخته میشود؛روغنهای گیاهی بهترین منابع آنها هستند.میزان ویتامین e درروغن آفتابگردان؛ذرت؛زیتون ومغزها بویژه بادام زیاد است.باید توجه داشت که سرخ کردن در حرارت بالا باعث تخریب این ویتامین میشود.
-ویتامین c:غلظت این ویتامین درمغززیاداست وبنظرمیرسددرتنظیم فعالیتهای عصبی نقش داشته باشد.بعلاوه این ویتامین دارای خواص آنتی اکسیدانی است.سبزیها ومیوه ها بویژه مرکبات بهترین منبع آن میباشند.ویتامین cبسیار حساس است ومقداری ازآن درزمان پخت ازدست میرود.حتی در یخچال نیز بعداز24 ساعت 45% این ویتامین کاهش می یابد.
-منیزیم:سطح منیزیم دربدن افراد مبتلا به افسردگی کمترازافراد سالم است.بنظر میرسد که دریافت منیزیم در کاهش افسردگی موثر است.دانه ها؛مغزها؛حبوبات؛سبزیها ی برگ سبزنیز درصورتی که بمقدارکافی مصرف شود؛یکی از منابع منیزیم محسوب میشود.
-سلینم:کمبوداین ماده میتواندباافسردگی مرتبط باشد.میزان سلینم غذابستگی به محتوای آب وخاک هرمنطقه دارد.غذاهای دریایی؛کلیه؛جگر؛گوشت قرمز؛وماکیان منابع عمده این ماده هستند.
-تریپتوفان:یک اسیدآمینه ضروری است که بدن قادربه ساختن آن نیست.این ماده پیش سازسروتونین است.سروتونین اثرات ضدافسردگی دارد.هنگامیکه سروتونین درمغز فعال است؛احساس خوب بودن درفردتقویت میشودبنظر می رسدبرخی که دچار افسردگی هستند.دارای کمبود سروتونین هستند.این ماده مغذی در گوشت مرغ وگاو؛مغزها؛ماهی؛شیر؛تخم مرغ؛پنیر وبرخی سبزیجات به میزان زیادموجوداست.مصرف موادحاوی کربوهیدراتورودتریپتوفان رابه مغزافزایش میدهد.غلات؛حبوبات؛سبزیهای نشاسته ای مانند سیب زمینی؛لبنیات ومیوه ها موادغذایی حاوی کربوهیدرات هستند.
چه بخوریم که افسرده نشویم؟مصرف بیشترسبزی؛میوه؛مغزها؛حبوبات وغلات کامل سبوسدار؛روغن زیتون؛دانه های خوراکی؛ماهی ولبنیات کم چرب در مقایسه با مصرف گوشت قرمز پرچرب؛لبنیات پرچرب؛کره وروغن های حیوانی الگوی غذایی مناسبتری برای پیشگیری ودرمان افسردگی است.
چای سبز:شیوع افسردگی در افرادی که بطور مرتب چای سبز مصرف میکنند کمتراست.
ماهی:شیوع افسردگی در کشورهایی که مصرف سرانه ماهی درانها بالاست کمتراست.
روغن زیتون:این روغن دارای ماده موثری است که اثرات ضدافسردگی دارد.
چربی های ضروری:یکی از روشهای کمک به روحیه فرد؛خوردن چربی بمقدار کافی ونه زیاداست.برای این منظوربایدانواع درست ومناسبی از چربیها را انتخاب کرد.وجودچربی های اشباع نشده(غیرجامد)دررژیم هرفردضرورت دارد.
قهوه ومواددیگر حاوی کافئین:افرادی که دچارافسردگی هستند،معمولا از کافئین برای بالا بردن انرژی خوداستفاده میکنند.اما این اقدام میتواند کاملا اشتباه باشد.کافئین سیستم عصبی را تحریک میکند؛بنابراین مقدارزیادآن میتواند مانع استراحت خوب شبانه شود.کافئین از خواب عمیق جلوگیری میکند.تحریک بیش ازحدسیستم عصبی میتواند بطور بالقوه باعث افزایش اضطراب گردد.اضطراب وافسردگی معمولا دست دردست هم حرکت میکنند.واین امر بهبودی را دشوارتر میسازد.
چاقهادرمعرض ابتلاءبه افسردگی:افراد چاق به علل مختلف بیشتربه افسردگی مبتلا میشوند.ازسوی دیگرافسردگی نیز میتواند فردرامستعدچاقی کند.بنابراین درافراد افسرده باید مراقب چاقی بودوافرادچاق را تشویق به داشتن فعالیت بدن وکاهش مصرف مواد پرکالری کرد.
















درود خداوند به روح مقدس شیخ الرئیس ابوعلی سینا و پدرم استاد حکیم خیرالله کریمیان

سلامتی تاج زرینی است بر سر افراد سالم که فقط بیماران قادر به دیدن آن می باشند.

علی کریمیان


آخرین پست ها


آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

اَبر برچسبها