عطاری بهار

توصیه های طلایی برای درمان خشکی پوست

عطاری بهار

خشکی از شایع ترین مشکلات پوست است. با چند روش ساده مثل پوشیدن دستکش و مرطوب نگهداشتن پوست می توانید به درمان خشکی پوست خود کمک کنید.

در صورتی که رطوبت پوست کاهش یابد، مراقبت‌های دیگری که در طول سال برای درمان خشکی پوست انجام می‌دهید نیز، ممکن است خیلی خوب جواب ندهد. اگر در نحوه مراقبت از پوست خود تغییرات لازم را انجام ندهید، هوای خشک می‌تواند خطوط و چین و چروک پوست را بیشتر و نمایان‌تر کند. پوست خشک می‌تواند خارش، پوسته پوسته شدن، کرک و حتی خونریزی به همراه داشته باشد.

1- حمام کردن
از حمام کردن و دوش گرفتن به نحوی که خشکی پوست را افزایش دهد خودداری کنید. برای درمان خشکی پوست بهتر است، در زمان حمام کردن این توصیه ها را رعایت کنید:

درب حمام را کاملا ببندید.
زمان حضور در حمام را به 5 تا 10 دقیقه محدود کنید.
برای شستشو از آب داغ استفاده نکنید، بهتر است آب گرم و ملایم باشد.
از مواد شوینده ملایم و بدون عطر استفاده کنید.
برای از بین بردن چرک و چربی از بدن، از مواد شوینده به اندازه کافی استفاده کنید. اگر از مقدار زیادی مواد شوینده استفاده کنید کف غلیظ و زیادی از آن ایجاد می شود که صحیح نیست.
پوست خود را به آرامی با حوله خشک کنید.
بلافاصله پس از خشک شدن پوست، بر روی آن مرطوب کننده بمالید.

2- استفاده از مرطوب کننده
بعد از شستشو، از مرطوب کننده استفاده کنید. زیرا پماد ها، کرم ها و لوسیون ها رطوبت طبیعی موجود در پوست شما پس از شستشو را حفظ می کنند و نمی گذارند رطوبت از بین برود. برای حفظ رطوبت بدن و درمان خشکی پوست، باید بعد از این دو موقعیت از مرطوب کننده استفاده کنید:

خشک کردن پوست پس از دوش گرفتن یا حمام کردن
شستن صورت یا دست ها

3- استفاده از کرم به جای لوسیون
از پماد یا کرم بجای لوسیون استفاده کنید. پماد ها و کرم ها موثرتر و سالم تر از لوسیون ها هستند. به دنبال یک کرم یا پماد حاوی روغن مانند روغن زیتون یا روغن جوجوبا باشید. کره درخت شیا همچنین می تواند کمک شایانی به شما کند.
سایر مواد تشکیل دهنده ای که به درمان خشکی پوست کمک می کنند عبارتند از: اسید لاکتیک، اوره، اسید هیالورونیک، دی متیکون، گلیسیرین، لانولین، روغن های معدنی و وازلین.

نکته: سعی کنید همیشه یک کرم دست چرب همراه خود داشته باشید و از آن بعد از هر بار شستن دست ها استفاده کنید. این کار به درمان خشکی پوست شما کمک می کند.

4- چرب کردن لب ها
چرب کننده یا مرطوب کننده ای را برای لب انتخاب کنید که بعد از استفاده از آن احساس خوبی در لب داشته باشید. بعضی چرب کننده های لب می توانند لب های شما را تحریک کنند. اگر بعد از استفاده از یک روغن یا کرم، لب ها خارش بگیرد یا موجب شود خمیازه بکشید، بهتر است آن را عوض کنید.

5- استفاده از محصولات مناسب
فقط از محصولات مراقبت از پوست، بدون بو و ملایم استفاده کنید. برخی از محصولات مراقبت از پوست برای پوست های خشک و حساس خیلی سنگین هستند. اگر پوست شما خشک است، از این محصولات استفاده نکنید:

صابون دئودورانت
محصولات مراقبت از پوست که شامل الکل، عطر، رتینوئید یا آلفا هیدروکسی اسید (AHA) هستند.

دوری کردن از این محصولات به درمان خشکی پوست شما کمک می کند زیرا، پوست شما روغن های طبیعی خود را حفظ خواهد کرد.

6- پوشیدن دستکش
دست ها اغلب اولین قسمت از پوست است که ما متوجه خشکی آن می شویم. با پوشیدن دستکش می توانید پوست خشکی پوست را کاهش دهید. حتما قبل از انجام این موارد دستکش های خود را بپوشید:

خارج شدن از منزل در فصل زمستان
انجام کارهایی که باعث می شود دستان خود را خیس کنید
استفاده از مواد شیمیایی، گریس ها و مواد دیگر

7- لباس و شوینده لباس مناسب
لباسی انتخاب کنید که پوست شما را تحریک نکند و از مواد شوینده ای برای شستن لباس ها استفاده کنید که ضد حساسیت باشد. هنگامی که پوست ما خشک است، حتی لباس و مواد شوینده می تواند تحریک کننده باشد و موجب خارش یا حتی سوزش پوست شوند. برای جلوگیری از این امر:

لباس های پنبه ای یا ابریشمی زیر لباس های خود بپوشید یا لباس هایی که از کرک و یا موادی تشکیل شده باشند که احساس زبری و ناراحتی به شما ندهند.
از مواد شوینده ای برای شستن لباس های خود استفاده کنید که برچسب "ضد حساسیت" روی آنها وجود داشته باشند.

8- رطوبت هوا
به هوای اطراف خود رطوبت اضافه کنید. برای درمان خشکی پوست در همه افراد خانواده یا همکاران می توانید از یک دستگاه مرطوب کننده هوا یا دستگاه بخار در منزل یا محل کارخود استفاده کنید.

9- گرم کردن بدن
بدون استفاده از یک شومینه یا منبع گرمای دیگر، خود را گرم کنید. نشستن در مقابل یک شعله رو باز یا منبع گرمایی دیگر می تواند پوست شما را خشک کند.

این غذاها را به هیچ وجه دوباره گرم نکنید

عطاری بهار
وقتی غذا باقی می ماند معمولا دلمان نمی آید آن را دور بریزیم و ممکن است آن را دوباره گرم کرده و مصرف کنیم. اما به یاد داشته باشید این غذاها را هرگز نباید دوباره گرم کنید.

مرغ: ترکیب پروتئینی در غذاهایی که با مرغ پخته شده و در یخچال نگهداری شده است، با گرم کردن مجدد، تغییر می کند. این تغییر ساختار پروتئین ها ممکن است باعث مشکلات جدی گوارشی شود. پس اگر تمایل دارید مرغ پخته شده را دوباره گرم کنید، مطمئن شوید که به خوبی مغز پخت شده باشد.

اسفناج، کرفس و چغندر: در صورت گرم کردن دوباره این سبزیجات، نیترات به نیتریت تبدیل و خواص سرطان زایی پیدا می کنند. بهتر است این سبزیجات را دوباره گرم نکنید. این سبزی کاربرد زیادی در پخت سوپ دارد. لازم به ذکر است که کرفس نیز حاوی نیترات بوده و در صورت گرم شدن مجدد به ماده خطرناک تبدیل می شود لذا اگر در پخت سوپ از آن استفاده می‌کنید، به هنگام مصرف دوباره کرفس آن را جدا کنید.

تخم مرغ: اگر این منبع پروتئین را که آب پز یا نیمرو شده دوباره گرم کنید، می تواند سمی شود و دستگاه گوارش شما را ویران کند!

قارچ: بهترین کار این است که قارچ را بلافاصله پس از آماده سازی بخورید. پروتئین های موجود در قارچ به محض برش خوردن قارچ آسیب می بینند و این خبر بدی برای شکم شماست! پس فکر گرم کردن دوباره قارچ را از سرتان بیرون کنید.

سیب زمینی: اگر سیب زمینی پخته را به جای اینکه به سرعت در یخچال بگذارید تا خنک شود، در دمای اتاق بگذارید گرمای محیط باعث تحریک رشد باکتری بوتولیسم می گردد که بسیار خطرناک است. بوتولیسم با عملیات quick zap ماکروویو نیز از بین نمی رود، بنابراین بهترین راه این است که بلافاصله آن را در یخچال گذاشته و از گرم کردن مجدد آن پرهیز کنید.

برنج: در مورد برنج نیز همانند سیب زمینی مهم است که شرایط نگهداری آن پیش از گرم کردن مجدد چگونه بوده است. براساس مطالعات آژانس استاندارد غذایی، برنج خام حاوی اسپورهای باکتری است که می تواند باعث مسمومیت غذا شود. وقتی برنج را می پزید اسپورها می توانند زنده بمانند! بنابراین اگر برنج پخته شده را در دمای اتاق بگذارید، اسپورها تکثیر شده و ممکن است تولید سم کنند که باعث اسهال و استفراغ خواهد شد. دوباره گرم کردن برنج این سم را از بین نخواهد برد. پس برنج پخته شده را دوباره گرم نکنید.

آب معدنی یخ زده نخورید

عطاری بهار

بعضی از آب‌های معدنی ممکن است دارای سدیم، نیترات و نیتریت بیش از حد مجاز باشند که لازم است برای انتخاب نوع آب معدنی عرضه شده، به لیست آنالیز مندرج در روی شیشه توجه کرد.

درخصوص تفاوت کیفیت آب معدنی با آب شرب شهری:در تمام شهرها و روستاهایی که دسترسی به آب تصفیه شده دارند و آب مورد نیاز مصرف‌کنندگان از طریق لوله‌کشی و با رعایت تمام استانداردهای تضمین شده از نظر محتوای میکروبی، شیمیایی و ... غیره در اختیارشان قرار داده می‌شود، هیچ لزومی به مصرف آب معدنی نیست، زیرا همواره آب تازه و سالم جهت شرب یا سایر مصارف در دسترس آنها است.

 این امر علاوه بر آنکه از بعد اقتصادی به نفع مصرف‌کنندگان آب لوله‌کشی شهرها و روستاها است، از آلودگی‌های محیط زیست نیز به طور ثانویه جلوگیری شده و بعضی از عوارض مصرف آب‌های بطری را نیز در بر نخواهد داشت.

مزیت‌های آب معدنی: آب‌های بطری طعم و مزه بهتری نسبت به آب لوله‌کشی دارند و از نظر حمل آب سالم‌تر در مسافرت‌های بین شهری و توقفگاه‌ها که اغلب فاقد آب‌های تصفیه شده هستند، نیز مناسب است.

در صورتی که برای ضد عفونی کردن این نوع آب‌‌ها با رعایت استانداردهای کامل تامین شده از اشعه مادون قرمز، فیلتراسیون و ضد عفونی نمودن با اوزون انجام پذیرفته باشد، نه تنها محتوای میکروبی آب از بین می‌‌رود، بلکه طعم خاصی که آب‌های ضدعفونی شده با کلر دارا می‌باشند را نخواهد داشت.

بعضی از آب‌های معدنی محتوای املاح مفیدی مثل کلسیم، منیزیم و دیگر املاحی هستند که به تامین نیازهای مصرف کننده کمک می‌کند.

درخصوص خطرات احتمالی آب‌های معدنی:در صورتی که منابع استحصال این آب‌ها از منابع پایین دست تامین ‌گردد، در معرض آلودگی با افت‌کش‌ها هستند. بعضی از این آب‌ها ممکن است دارای سدیم، نیترات و نیتریت بیش از حد مجاز باشند که لازم است برای انتخاب نوع آب معدنی عرضه شده، به لیست آنالیز مندرج در روی شیشه توجه گردد، به خصوص به تاریخ تولید و انقضای تاریخ مصرف باید دقت شود.

از همه مهمتر نوع بسته‌بندی این نوع محصولات است که در بطری‌های تهیه شده از PVC و PET عرضه می‌گردد:در طول زمان و در صورت نگهداری آب‌های معدنی در معرض تابش آفتاب، قسمتی از ترکیبات بطری‌ها وارد محتوای عرضه شده می‌شود که از جمله مواد سرطانزا به حساب آورده می‌شوند و هر چه از زمان تولید آنها گذشته باشد و در فضای باز و آفتاب‌‌خیر نگهداری شده باشند، بر مقدار مواد ورودی از ترکیبات بطری‌ها به آب افزوده می‌شود.

حتی توصیه اکیدی به عمل آمده که از یخ زدن آب در درون بطری‌ها و فریز نمودن آنها نیز باید اجتناب کرد که به نوع دیگری مواد مضر و سرطانزا تولید می‌شود.

عینک آفتابی؛ محافظی در برابر بیماری‌های چشم

عطاری بهار
بزرگترین خطری که قرار گرفتن در معرض خورشید می تواند برای چشم های انسان به همراه داشته باشد ابتلا به آب مروارید است که در این شرایط عدسی چشم کدر شده و قدرت بینایی فرد کاهش می یابد.

همواره به ما توصیه شده است که اگر قصد داریم مدت زمان زیادی را زیر نور خورشید سپری کنیم از محصولات ضد آفتاب برای کاهش خطر ابتلا به مشکلات سلامت مرتبط با این شرایط استفاده کنیم.

توصیه ای مشابه برای محافظت از چشم ها را نیز می توان مد نظر قرار داد. نور خورشید می تواند به چشم های انسان آسیب برساند و به عنوان مثال زمینه ساز بیماری هایی مانند آب مروارید شود.

چشم های انسان نیز باید به اندازه پوست در برابر پرتوهای مضر خورشید محافظت شوند. فصل تابستان دورانی است که خورشید با تمام قدرت به زمین می تابد و طی سالیان اخیر نیز امواج گرما و دماهای بالا رکوردهای جدیدی را ثبت کرده اند. در این شرایط استفاده از عینک آفتابی مناسب و استاندارد برای محافظت از چشم ها اهمیت ویژه ای دارد.

کاهش خطر ابتلا به آب مروارید

بزرگترین خطری که قرار گرفتن در معرض خورشید می تواند برای چشم های انسان به همراه داشته باشد ابتلا به آب مروارید است که در این شرایط عدسی چشم کدر شده و قدرت بینایی فرد کاهش می یابد.

آب مروارید یک بیماری شایع در جهان است که با افزایش سن احتمال ابتلا به آن نیز بیشتر می شود. اما استفاده از عینک آفتابی می تواند پیشرفت این بیماری که در نهایت می تواند به نابینایی منجر شود را محدود کند.

همچنین، قرار گرفتن در معرض پرتو فرابنفش می تواند خطر ابتلا به انحطاط ماکولا، شکل گیری توده ها در چشم، و نوعی نادر از سرطان چشم را افزایش دهد.

افراد بسیاری در فصل تابستان برای محافظت از چشم های خود در برابر خورشید از عینک آفتابی استفاده می کنند، اما باید به این نکته توجه داشت که خطر پرتوهای فرابنفش خورشید تنها به این فصل محدود نمی شود. در حقیقت، برای محافظت از چشم ها در هر فصلی از سال باید از عینک آفتابی استفاده کرد و این مساله باید جدی گرفته شود.

خرید عینک مناسب

اگر قصد دارید یک عینک آفتابی خریداری کنید با طیف گسترده ای از گزینه ها در طرح ها و قیمت های مختلف مواجه می شوید. در شرایطی که عینک های آفتابی گران قیمت ممکن است از کیفیت ساخت بالاتری برخوردار باشند، اما این لزوما بدان معنا نیست که تنها این محصولات گران قیمت می توانند به طور موثر از چشم های شما در برابر پرتوهای فرابنفش خورشید محافظت کنند.

تمرکز اصلی هنگام خرید یک عینک آفتابی جدید باید بر قدرت محافظت از چشم ها در برابر پرتوهای فرابنفش خورشید و نه برچسب قیمت محصول باشد. باید به این نکته توجه داشت که عدسی های تیره‌تر به معنای محافظت بهتر در برابر پرتوهای فرابنفش خورشید نیست.

توصیه می شود عینک های آفتابی که دارای محافظت در برابر پرتو فرابنفش حداقل 400 هستند، خریداری شوند.

محافظت اطراف چشم ها

عامل دیگری که هنگام خرید عینک آفتابی باید مد نظر قرار بگیرد کمک آن به محافظت از پوست اطراف چشم هاست، که به طور معمول استفاده از محصولات ضد آفتاب در این قسمت ها دشوار است.

فریم های بزرگ می توانند محافظت بیشتری از این قسمت ها ارائه کنند و همچنین احتمال ورود پرتوهای فرابنفش از کناره های عینک را کاهش دهند.

برای افرادی که در پی انتخاب بهترین گزینه برای محافظت از چشم های خود هستند استفاده از دستگاه های آزمایش نور فرابنفش توصیه می شود که قدرت عدسی های عینک در مسدود کردن پرتوهای فرابنفش را نشان می دهند. این دستگاه ها تقریبا در تمام فروشگاه های عینک در دسترس هستند.

افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می کنند می توانند به راحتی از عینک های آفتابی برای محافظت از چشم های خود استفاده کنند. البته باید به این نکته اشاره داشت که بسیاری از برندهای تولیدکننده لنز نیز محافظت در برابر پرتو فرابنفش را در محصولات خود ارائه می کنند.

عینک آفتابی خوب به طور قطع به محافظت از چشم ها در برابر پرتوهای فرابنفش کمک می کند. این شرایط خطر ابتلا به بیماری هایی مانند آب مروارید را کاهش می دهد. اگرچه همه ما اگر به اندازه کافی عمر کنیم در نهایت ممکن است به آب مروارید مبتلا شویم، اما استفاده از عینک آفتابی مناسب می تواند آهنگ پیشرفت آن را کند سازد. عینک آفتابی می تواند در به تاخیر انداختن ابتلا به انحطاط ماکولا نیز مفید باشد.

افزون بر این، یک عینک آفتابی مناسب به طور قطع از پوست اطراف چشم محافظت می کند که این قسمت ها ممکن است مستعد ابتلا به سرطان پوست باشند. در نهایت، عینک آفتابی محافظت از خود چشم ها را ارائه می کند.