عطاری بهار

روش‌های طبیعی برای بهبود حساسیت به انسولین

عطاری بهار
حساسیت به انسولین به چگونگی حساسیت سلول‌های بدن در واکنش به انسولین اطلاق می‌شود.

در حالت کلی پزشکان حساسیت به انسولین را مطلوب تلقی می‌کنند که برخی تغییرات در سبک‌ زندگی و رژیم غذایی ممکن است به این حساسیت کمک کند.

انسولین هورمونی است که میزان قند یا گلوکز را در خون کنترل می‌کند. سلول‌های بدن با جذب قند از خون به انسولین واکنش نشان می‌دهند.

پایین بودن حساسیت به انسولین «مقاومت انسولینی» نامیده می‌شود که این وضعیت موجب بالا رفتن سطح قند خون شده و فرد را در معرض ابتلا به دیابت نوع دو قرار می‌دهد. حساسیت به انسولین بین افراد مختلف، تفاوت دارد و می‌تواند طبق سبک زندگی و فاکتورهای غذایی تغییر کند.

در این مطالعه به فاکتورهای غذایی و سبک زندگی اشاره شده که به فرد کمک می‌کند تا حساسیت به انسولین را به طور طبیعی بهبود بخشد.

افرادی که به دنبال آن هستند تا حساسیت به انسولین را بهبود دهند، می‌توانند برخی تغییرات را در سبک زندگی خود اعمال کنند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ورزش

انجام حرکات ورزشی یکی از روش‌های موثر در بهبود حساسیت به انسولین است. در سال ۲۰۱۲ مطالعه‌ای انجام گرفت که در آن ۵۵ فرد سالم در یک برنامه ورزشی برای مدت زمان ۱۶ هفته شرکت کردند. محققان مشاهده کردند بین افزایش سطح فعالیت جسمی و بهبود حساسیت به انسولین رابطه وجود دارد.

خواب کافی

بهره‌مندی از خواب کافی می‌تواند وضعیت حساسیت به انسولین را بهبود بخشد. در سال ۲۰۱۵ مطالعه‌ای انجام گرفت که در آن ۱۶ فرد سالم که خواب کافی نداشتند مدت زمان خواب خود را برای حدود شش هفته، یک ساعت در طول روز افزایش دادند. در نهایت مشاهده شد که خواب بیشتر به افزایش حساسیت به انسولین منجر می‌شود.

رژیم غذایی

بررسی‌ها حاکی از آن است که برخی تغییرات غذایی بهبود حساسیت به انسولین را به دنبال دارد.

این تغییرات شامل موارد زیر است:

- مصرف میزان کربوهیدرات کمتر

- مصرف میزان بیشتری از چربی‌های غیر اشباع

- مصرف فیبرهای محلول

همچنین کارشناسان مصرف برخی مکمل‌های غذایی را برای بهبود حساسیت به انسولین توصیه می‌کنند.

از جمله این مکمل‌ها می‌توان به پروبیوتیک‌ها، اسیدهای چرب امگا ۳، منیزیم و رسوراترول اشاره کرد.

راه‌های مقابله با استرس

عطاری بهار
همه انسان‌ها استرس را تجربه کردند و برای رهایی از رنج استرس و اضطراب باید یاد بگیرند که چگونه با آن مقابله کنند.

استرس، عادی و بخشی از زندگی انسان‌ها است. ما روزانه با استرس سر و کار داریم و باید یاد بگیریم چگونه با آن مقابله کنیم.

براساس گزارش «ساینس آلرت»، در اینجا با 5 راه آسان برای مقابله با استرس آشنا می‌شوید.

1- برای روز خود برنامه ریزی کنید

برای هر بخش از زندگی روزمره خود برنامه ریزی کنید. برای هر فعالیتی که در سطحی پیشرفته انجام می‌دهید، به ویژه اگر زندگی دشواری را تجربه می‌کنید، برنامه ریزی کنید. هنگامی که برنامه داشته باشید میزان استرس شما به شدت کاهش پیدا می‌کند.

2-تمرکز بر روی وظایف مهم

هنگامی که شما در معرض استرس زیاد هستید، تنها بر روی وظایفی که بر بهبود زندگی شما تاثیر می‌گذارد تمرکز کنید.

3- بیشتر استراحت کنید

خستگی موجب می‌شود تجربه تنش در سطوح بالاتری را داشته باشید.

یک بدن به خوبی از خود مراقبت می‌کند تا بهتر در خدمت شما باشد و استرس را به طور طبیعی کاهش دهد. اگر در حال برنامه ریزی برای امروز خود هستید، در آن میان خواب بیشتر نمی‌تواند مشکلی ایجاد کند.

4-در مورد حال خود صحبت کنید

با کسی که به آن اعتماد دارید در مورد موقعیتی که در آن قرار دارید صحبت کنید. گاهی اوقات صحبت کردن در مورد موضوعی با صدای بلند به کاهش اضطراب و استرس کمک می‌کند.

5- از وضعیت خود درس بگیرید

از خود بپرسید که برای جلوگیری از تکرار این اتفاق در آینده باید چه کاری را بیشتر و یا چه کاری را کمتر انجام دهید؟ اگر خودتان را در هر شرایطی تصور کنید و به دنبال درس گرفتن از تجربیات سخت خود باشید، شما همیشه یک راه برای مقابله با استرس پیدا خواهید کرد.

لبنیات پرچرب و خطر سرطان پروستات

عطاریبهار
چربی شیر گاو به‌طور میانگین 3 تا 4 درصد است و لذا هر محصول لبنی دارای مقادیر چربی بیشتر از آن پرچرب تلقی می‌شود، اما لبنیات کم‌چرب کمتر از 2درصد چربی دارد. به‌رغم ارزش تغذیه‌ای زیاد شیر و لبنیات، مصرف بی‌رویه انواع پرچرب آنها نه تنها زمینه‌ساز چاقی و بیماری‌های قلبی - عروقی است، بلکه ممکن است موجب افزایش احتمال ابتلا به سرطان پروستات در مردان شده و سبب بدخیم شدن تومورهای خوش خیم پروستات می‌‌شود.

در ایران سرطان پروستات شایعترین سرطان در بین مردان است. طی 20 سال اخیر شیوع سرطان پروستات در کشور 2 تا 3 برابر بیشتر شده که چاقی و کم تحرکی علل شاخص آن هستند.

دلایل متعددی برای نقش مصرف لبنیات پرچرب در افزایش احتمال بروز سرطان پروستات در مردان عنوان شده است. مقادیر بیش از حد کلسیم موجب مهار کلسی تریول در بدن میشود؛ کلسی تریول یکی از متابولیتهای ویتامین D است که مانع تکثیر غیرعادی سلولها شده و لذا مهار کلسی تریول خطر سرطان را به همراه دارد. بنابراین اگرچه کلسیم موجود در لبنیات موجب پیشگیری از سرطان روده میشود اما مقادیر زیاد آن سبب سرطان پروستات میگردد. وجود فاکتور رشد شبه انسولین در شیر ممکن است موجب تکثیر بیرویه سلولی شود. هورمون استروژن داخل شیر و متابولیتهای اسیدهای چرب احتمال سرطان زایی را بهدنبال دارند.

بنابراین گرچه لبنیات پرچرب پرطرفدارتر از انواع کم چرب آن است، اما باید از مصرف بی رویه لبنیات پرچرب بویژه توسط مردان بالای 40 سال پرهیز شود.

مقدار متعادل مصرف روزانه لبنیات به عواملی نظیر جنس، سن، وزن، تحرک بدنی، جیره غذایی، ژنتیک و... وابسته است، اما قدر مسلم اینکه مقدار لبنیات پرچرب مصرفی روزانه هر فرد باید به مراتب کمتر از مقدار لبنیات کمچرب مصرفی باشد.