عطاری بهار

راهکارهای ساده برای کنترل فاکتورهای پرخطر دیابت

عطاری بهار
انجمن قلب آمریکا عنوان می کند برخی فاکتورهای پرخطر ابتلا به دیابت نظیر حفظ وزن سالم، رژیم غذایی مغذی و ورزش کافی می تواند دیابت را تحت کنترل قرار دهد.

دیابت یا قند خون یک نوع اختلال متابولیک و سوخت و سازی در بدن است که به واسطه آن توانایی تولید انسولین در بدن از بین می رود یا برعکس مقاومت در برابر انسولین در بدن ایجاد می شود در نتیجه انسولین تولیدی نمی تواند عملکرد نرمال خود را انجام دهد.

در دیابت، سرعت و توانایی بدن در استفاده و سوخت و ساز کامل گلوکز کاهش می یابد به همین دلیل میزان قندخون افزایش یافته که به آن هایپرگلیسمی می گویند.

عوارض افزایش قند در درازمدت تخریب رگ های بسیار ریز در بدن است که می توانند اعضای مختلف بدن همچون کلیه، چشم و اعصاب و قلب را درگیر کنند.

انجمن قلب آمریکا فاکتورهای پرخطر دیگر ابتلا به دیابت را به شرح زیر عنوان می کند:

- کنترل استرس

- عدم استعمال سیگار

- عدم مصرف مشروبات الکلی

- خواب کافی شبانه

باید و نباید های تغذیه دانش آموزان در مدارس

عطاری بهار

تحقیقات علمی نشان داده است دانش‌آموزانی که صبحانه می‌خورند، تمرکز و انرژی بیشتری دارند. چرا که این دانش‌آموزان قدرت یادگیری و تمرکز بالایی دارند. صبحانه یک وعده غذای اصلی و مهم برای دانش‌آموزان محسوب می‌شود.

با آغاز سال تحصیلی یکی از مهم ترین دغدغه ها برای والدین و حتی مسئولین مدارس نقش تغذیه سالم دانش اموزان است. چرا که صبحانه سالم ﻣﯿﺰﺍﻥ ﺗﻤﺮﮐﺰ ﻭ ﻗﺪﺭﺕ ﺣﺎﻓﻈﻪ ﺭﺍ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﻣﯽﺩﻫﺪ و ﺍﻓﺮﺍﺩﯼ ﮐﻪ ﺻﺒﺤﺎﻧﻪ ﺳﺎﻟﻢ ﻣﯽﺧﻮﺭﻧﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺁﻥﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺻﺒﺤﺎﻧﻪ ﻧﻤﯽﺧﻮﺭﻧﺪ ﺍﺯ ﺗﻤﺮﮐز، ﮐﺎﺭﺍﯾﯽ ﻭ ﺧﻠﻖ ﻭ ﺧﻮﯼ ﺑﻬﺘﺮﯼ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭﻫﺴﺘﻨﺪ.

همان طور که گفته شد، وعده صبحانه از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که باعث می شود دانش آموزان در ساعاتی که در مدرسه حضور دارند دچار افت قند خون نشود. اهمیت صبحانه از سایر وعده‌های غذایی بسیار بیشتر است. زیرا در وعده صبحانه بخش مهمی از انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن تامین می‌شود. این موضوع بخصوص در دانش آموزان از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که تحقیقات علمی نشان داده است دانش آموزانی که صبحانه نمی‌خورند درصد یادگیریشان کمتر است یا افزایش وزن در کودکانی که صبحانه نمی‌خورند بیشتر است.

عطاری بهار

حتما برای صرف صبحانه دانش آموزان وقت کافی صرف کنند و دقت داشته باشند دانش آموزان در طول دوران سال تحصیلی شام سبک در ابتدای شب میل کنند تا سیستم بدنی آنها آمادگی لازم را برای پذیرش صبحانه داشته باشد. بچه ها باید در طول ساعات حضور در مدرسه، سطح قند خونی مناسبی داشته باشند. صبحانه مفید می تواند بر کاهش خستگی آن ها سر کلاس و افزایش گیرایی و تمرکز آنها تاثیر به سزایی داشته باشد.

خوردن صبحانه سالم و مقوی ﺳﻮﺧﺖ ﻭ ﺳﺎﺯ ﺑﺪﻥ را ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﻣﯽﺩﻫﺪ .در چنین شرایطی ﺑﺪﻥ ﺑﻪ ﺟﺎﯼ ﺍﻧﺒﺎﺷﺖ ﻭ ﺫﺧﯿﺮﻩ ﮐﺎﻟﺮﯼ ﺍﺿﺎﻓﯽ ﺩﺭ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺳﻮﺯﺍﻧﺪﻥ ‌ ﺁﻥﻫﺎ ﻣﯽﭘﺮﺩﺍﺯﺩ . صبحانه برای دانش آموزان چاق نیز مفیدتر است و ﺑﺎﻋﺚ ﺗﻨﺎﺳﺐ ﻭ ﺗﻌﺎﺩﻝ ﺩﺭ ﻭﺯﻥ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﯾﮏ ﺻﺒﺤﺎﻧﻪ ﺳﺎﻟﻢ ﮐﻤﮏ ﺧﻮﺑﯽ ﺟﻬﺖ ﺣﻔﻆ ﺗﻌﺎﺩﻝ ﻭﺯﻥ ﺧﻮﺍﻫﺪ کرد.

در وعده صبحانه از چه منابع غذایی باید استفاده شود ؟ صبحانه باید دارای تمام منابع غذایی باشد. یک واحد پروتئین، در وعده غذایی صبحانه به منظور تأمین سوخت مورد نیاز بدن الزامیست، که منبع پروتئین عمدتا در گروه لبنیات وجود دارد. شیر و تخم مرغ، پروتئین مرغوب و با مقدار مناسب دارد. همچنین والدین از انواع نان های سبوس دار و غلات غافل نشوند چرا که نان و غلات عمده‌ترین گروه غذایی در تامین کالری، پروتئین، کلسیم و آهن هستند.

کودکان علاقه ای به خوردن این مواد غذایی مفید در وعده صبحانه ندارند و بیشتر ترجیح می دهند با تنقلاتی مانند کیک و شکلات و بیسکویت گرسنگی خود را برطرف کنند و حتی بسیاری از مادران برای میان وعده دانش اموزان از کیک های صنعتی و انواع بیسکویت ها استفاده می کنند که در این دسته از خوراکی ها در دراز مدت مشکلات بسیاری را برای دانش اموزان رقم می زند. والدین باید از کودکی فرزندان خود را به خوراکی های سالم عادت دهند.

والدین دقت داشته باشند دانش آموزان میان وعده را از منزل ببرند تا این که از بوفه مدارس خوراکی های ناسالم تهیه کنند. دانش آموزان به هیچ عنوان نباید از خوراکی هایی چون چیپس، پفک و خوراکی های پرچرب و شیرین در میان وعده استفاده کنند. برای میان وعده دانش آموزان توصیه می شود از میوه ها، مغزها و نان و پنیر استفاده شود. این میان وعده از یک طرف گرسنگی بچه ها را در طول روز کاهش می دهد و از طرف دیگر به رشد آنها کمک می کند و باعث می شود فراگیری بهتری از درس داشته باشند.

امروزه بسیاری از مدارس تهیه ناهار دانش آموزان را برعهده دارند. لذا به والدین توصیه میشود تا جایی که امکان دارد کودکان خود را از خوردن غذای مدرسه منع کنند زیرا ناهاری که در مدارس تهیه و توزیع می شود به هیچ عنوان سالم نیست و در دراز مدت کودک را دچار چاقی بیش از حد، کبد چرب و مشکلات گوارشی می کند.

والدین هنگام صرف صبحانه با فرزند خود همراه باشند. اگر درآن لحظه اشتهای خوردن صبحانه را ندارید حداقل هنگامی که کودک صبحانه می خورد کنار او بنشینید. حضور خانواده در کنار کودک به هنگام صرف غذا عامل مهمی برای راغب شدن وی به صرف غذا است. لذا پدران و مادرانی که خود وعده صبحانه را میل نمی کنند بی شک فرزندانشان هم دارای این عادت مضر هستند.

به مناسبت روز جهانی کودک؛

بایسته های آموزش به کودکان

عطاری بهار

در بحث آموزش های لازم برای کودکان اساسی ترین مبحث آموزش مهارت های زندگی است.نکته قابل توجه این است که آموزش این مهارت ها می‌بایست از سن 3 سالگی شروع شود و در قالب بازی و ارتباطات بین فردی که در خانواده شکل می گیرد به کودک منتقل گردد. الگوهای ارتباطی والدین بیشترین تاثیر را در انتقال این مهارت ها به کودکان دارد.

1- مهارت تصمیم گیری: با دادن حق انتخاب به کودکان این مهارت را در آنها رشد دهیم. در این صورت خواهند توانست در محیط پیرامون از بین گزینه های مختلف بهترین را انتخاب نمایند.

2- مهارت حل مساله: این مهارت شامل تعریف دقیق مشکلی است که کودک با آن مواجه شده، و باید بتواند از انواع راه حل هایی که پیش رو دارد بهترین را انتخاب نماید. در ارتباطات روزمره با کودک اگر با مشکلی مواجه شدید در قالب گفتگو با او به دنبال راه حل ها بگردید و به او اجازه دهید که از بین راه های پیشنهادی شما یکی را انتخاب کند. به این شکل مهارت حل مسئله و تصمیم گیری را به او می توانید آموزش دهید.

3- مهارت تفکر نقاد: این مهارت در ارتباط با رسانه ها بسیار برای کودک کاربردی است. با پرورش این مهارت در کودک می‌توان آسیب های رسانه ها را به حداقل رساند. در رسانه ها و برنامه های کودکی که کودکان مخاطب آن هستند قطعا اطلاعات غلط و غیرواقعی و آسیب زننده به کودکان منتقل می شود. همیشه کودکان را در زمان ارتباط با رسانه همراهی کنید و در همان زمان اطلاعات رسیده را با او نقد و بررسی کنید و با حوصله به صحبت های او گوش دهید تا از او یک نقاد ماهر بسازید که هر چیزی را که دید و شنید ابتدا به ساکن قبول نکند.
4- توانایی برقرار کردن ارتباط موثر: کودکان باید بلد باشند تا با دیگران روابط دوستانه برقرار کنند، سلام کنند و در جمع خجالت نکشند و از حضور در جمع دوری نکنند. برای پرورش این مهارت در کودک بازی با هم سن و سالان بسیار مفید است. از سن 3 سالگی تدبیری بیاندیشید تا کودکانتان ساعاتی از روز را به انتخاب خودشان در مهدکودک بگذرانند. به خصوص تک فرزندها.

در زمانی که کودک مشغول بازی بادوستانش است بدون مداخله در جریان بازی آنها از دور نظاره گر و مراقب آنان باشید.
5-آموزش نظم و مسئولیت پذیری: اگر میخواهید کودکانی داشته باشید که وابسته به شما نباشند و در زمان عدم حضور شما نیز بتوانند از عهده کارهای خود برآیند از سن 3 سالگی مسئولیت پذیری را به آنان آموزش دهید. به این شکل که هر امر شخصی را که تشخیص می دهید در توان کودک است برای انجام دادن کم کم به خود او بسپارید و برای انجام دادن آنها او را تشویق کنید. کودکان باید بتوانند تمام امور شخصی خود را خودشان انجام دهند و در سن 7 سالگی برای انجام این امور نیاز به کمک شما نداشته باشند. این کار را تدریجی و به صورت تک به تک انجام دهید تا به کودک فشار مضاعف وارد نکرده باشید. کودکان به تدریج باید به سمت استقلال حرکت کنند.

7-مهارت نه گفتن: از مهارت های اساسی و اولیه ای است که کودک باید بیاموزد تا از آسیب های اجتماعی و فردی در امان بماند. به کودکتان یاد دهید که به هرچیز که مطابق میل او نبود نه بگوید اما دلیل آن را برای شما توضیح دهد. از نه گفتن کودکانتان خشمگین نشوید و آن را حمل بر بی ادبی یا پررویی کودک ندانید. کودکان باید این مهارت ها را ابتدا در خانواده تمرین کنند و با تایید و پرورش آنها در بستر خانواده در جامعه به کار گیرند

8-مهارت های خود مراقبتی: مهارت های خودمراقبتی بخشی از اصول تربیت جنسی در کودکان است. کودک شما در سن سه سالگی باید اندام های خصوصی و غیر خصوصی خود را که شامل لب، سینه، باسن و اندام تناسلی می شود را همراه با نام های درستشان بشناسد و بداند که هیچ کس حق دیدن و لمس کردن بدن او را ندارد و در صورتی که این اتفاق افتاد باید به والدین اطلاع دهد. مراقب باشید که کودک را دچار ترس و وحشت نکنید و در قالب یک رابطه دوستان این مفاهیم را به او آموزش دهید. یادتان باشد که تربیت جنسی هر کودک با والد هم جنس خود است.

9- آموزش توالت رفتن: یکی از اساسی ترین مهارت ها در تربیت جنسی است که بعد از سن دو سالگی باید به کودک آموزش داده شود. توجه داشته باشید که آموزش توالت رفتن قبل از سن دو سالگی به دلیل عدم شکل گیری سیستم کنترل ادرار و مدفوع در مغز کودک را دچار اختلال وسواس در بزرگسالی می کند. این آموزش همراه با ملایمت و همکاری والدین به دور از هرگونه تنبیه باید باشد. نحوه نشستن صحیح در توالت و شستشوی خود در این مرحله صورت می گیرد. از سخت گیری زیاد برای شستشو و نجس و پاکی برای کودکان جدا خودداری نمایید.

10-مهارت همکاری و تعاون: با سپردن مسئولیت های کوچک در امور منزل به کودک این مهارت را در او پرورش دهید و همیشه برای انجام دادن آنها او را تشویق کنید و به او پاداش دهید. همراه با این کار عزت نفس کودک نیز رشد می‌باید.

سیگار علت اصلی زخم معده

عطاری بهار
مصرف سیگار، الکل و قرص هایی از جمله ژلوفن را عامل ایجاد و تشدید زخم معده

مهم‌ترین دلیل ایجاد زخم معده یا به‌طور شایع تر زخم اثنی عشر، میکروب معده است که از طریق آب یا غذای آلوده وارد بدن می‌شود.

مصرف مشروبات الکلی را عامل دیگر زخم معده میباشدوبه علاوه مصرف سیگار نیز از علل عمده ابتلا به این بیماری است.

آیاداروها از جمله قرص های ضد التهابی را از دیگر عوامل زخم اثنی عشر میباشد: مصرف قرص هایی همچون ژلوفن و دیکلوفناک نیز موجب التهاب، ایجاد و تشدید زخم معده می شود.

 برخی بیماری ها نیز از جمله بیماری های ریوی، خونی و التهابی موجب بروز زخم معده خواهند شد.

 همچنین ایجاد زخم معده یا اثنی عشر را در مردان شایع تر از زنان میباشد.

 برای پیشگیری از این بیماری چه توصیه ای میشود کرد: بهتر است برای پیشگیری از ابتلا به زخم معده از مصرف سیگار، الکل و غذاهای پر حجم امتناع شود.

احساس درد در سر دل را یکی از علائم این بیماری میباشد: بسیاری از بیماران این درد را داشته و این نشانه با مصرف غذا یا استفاده از داروهایی همچون شربت معده برای ساعتی رفع می‌شود.

این متخصص گوارش با بیان اینکه در افراد بالای ۴۵ سال علائمی از جمله لاغری و مصرف سیگار هشدار از زخم معده می‌دهد: برای درمان این دسته از بیماران با توجه به شرایط سنی آنان، آندوسکوپی و مصرف دارو می تواند موثر باشد.

برای درمان افراد با سن پایین تر، چه راهکاری توصیه میشود:در افراد جوان تر در صورت نبود علائم شدید یا خون ریزی غیر طبیعی معده، می توان با دارو و تست های پزشکی بیمار را درمان کرد.