عطاری بهار

راه های پیشگیری از مرگ‌های خاموش در فصل سرد

عطاری بهار
طبق آمارها پس از استان تهران، بیشترین میزان مرگ ناشی از این نوع مسمومیت به ترتیب در استان‌های آذربایجان شرقی، خراسان‌رضوی، اصفهان و فارس رخ داده است.

یکی از مواردی که می‌تواند منجر به مسمومیت تنفسی شود،گاز مونواکسیدکربن یا co است. باید بدانیم که این گاز بی‌رنگ و بی‌بو بوده و در اثر احتراق ناقص مواد سوختی تولید می‌شود.

این گاز به خصوص در فصل‌های سرد سال به علت استفاده از بخاری، آب گرمکن، اجاق گازهای غیر استاندارد یا به علت سیستم تهویه نامناسب (دودکش) جان بسیاری از انسان‌ها را می‌گیرد. طبق آمارها پس از استان تهران، بیشترین میزان مرگ ناشی از این نوع مسمومیت به ترتیب در استان‌های آذربایجان شرقی، خراسان‌رضوی، اصفهان و فارس رخ داده است.

بی‌اطلاعی و نا آگاهی موجب استفاده ناصحیح از وسایل گرمازا و حرارتی می‌شودو این موضوع می‌تواند خطرات جدی و حتی مرگ را به دنبال داشته باشد. بنابراین انجام اقدامات پیشگیرانه در این زمینه ضروری است.

اقدامات پیشگیرانه در این زمینه بایدگفت: از وسایل گرمایشی استاندارد استفاده کنید، از وسایل گازسوز و گرمایشی بدون دودکش استفاده نکنید، قبل از استفاده از وسایل گرمایشی، دودکش را کنترل کرده و از باز بودن مسیر آن اطمینان حاصل کنید و روزنه‌های آن را با فویل‌های آلومینیومی یا روش‌های مناسب دیگر مسدود کنید. باید توجه کرد که ساده‌ترین راه برای کنترل دودکش، لمس کردن آن در هنگام روشن بودن بخاری است. در صورتی که دودکش سرد باشد، هواکشی و خروج دود انجام نمی‌شود.

باید هر چند وقت یک‌بار، دودکش‌ها ‌و وسایل گرمایشی یا پخت‌وپز را توسط افراد مجرب و آگاه کنترل کنید:دودکش‌ بخاری هرچه کوتاه‌تر و مستقیم باشد، بهتراست. محل اتصالات دودکش نیز باید محکم باشد تا دودکش از جای خود بیرون نیاید. همچنین دودکش‌های‌ بالای پشت‌بام باید دارای کلاهک مخصوص بوده و حداقل ۷۵ سانتی‌متر از سطح پشت بام بالاتر باشند.

شعله وسایل گرمایشی باید آبی باشد / همه روزنه‌های جریان هوا را نبندید

نباید اتومبیل خود را در پارکینگ درب بسته به مدت طولانی روشن نگه دارید:رنگ شعله وسایل گرمایشی یا پخت‌وپز باید آبی باشد، در غیر این صورت نشانه وجود نقص در وسیله، سیستم سوخت‌رسانی یا کمبود اکسیژن در محیط است. در این‌گونه مواقع نسبت به تعمیر و سرویس وسیله اقدام کنید. در عین حال در فصل زمستان همه روزنه‌های جریان هوا ‌را در منزل یا محیط کار مسدود نکنید، به خصوص در اتاق خواب.

در صورت امکان از یک شناساگر گاز منو اکسید کربن در منزل استفاده کنید. این وسیله به محض انتشار گاز منو اکسید کربن در فضای منزل با صدای زنگ شما را مطلع کرده و از خطر نجات می‌دهد. همچنین از قرار دادن منقل یا شعله باز در زیر کرسی اکیدا اجتناب کرده و از نصب آبگرمکن در حمام نیز خودداری کنید.

از سوزاندن چوب یا ذغال درون خانه، چادر و محیط سربسته خودداری کنید، از قرار دادن لباس و اشیاء در نزدیکی بخاری خودداری کنید، ‌از روش کف و صابون در ناحیه اتصال شلنگ‌ها به وسیله گرمازا جهت اطمینان استفاده کرده و نحوه استفاده از وسایل گرمازا را بر اساس اقتضاء سن فرزندان‌تان، ‌به آنها بیاموزید.

علائم مسمومیت با مونواکسیدکربن

عطاری بهار

برخی علائم و نشانه‌های مسمومیت با مونو اکسیدکربن عبارتنداز:سر درد و ضعف، سرگیجه و بی‌قراری، تهوع و استفراغ، تنگی نفس، خمیازه کشیدن بیش از حد و کاهش دید، کبودی دست و پا و دور لب‌ها از علائم مسمومیت با مونواکسید کربن است. باید توجه کرد که علائم مسمومیت با گاز مونواکسید کربن بسیار شبیه آنفلوانزاست و در نهایت منجر به تشنج، بیهوشی و مرگ می‌شود.

افراد در صورت مشاهده چنین علائمی می‌توانند یکسری اقدامات و کمک‌های اولیه را انجام دهند:اولا خیلی فوری مصدوم را از منطقه آلوده، وارد هوای آزاد کنید، سپس کمربند و یقه مصدوم را شل کرده و راه هوایی را باز نگه دارید، سریعا با اورژانس ۱۱۵ و در صورت نیاز آتش نشانی ۱۲۵ تماس بگیرید، در صورت توان احیای قلبی – ریوی را آغاز کرده و وسیله گرمازا را خاموش و درب و پنجره‌ها را باز کنید.

ورزش هایی که برای تقویت عضلات مناسب هستند

عطاری بهار

پیاده‌روی سریع، دوچرخه‌سواری، کوهنوردی و کار با وزنه از مناسب‌ترین فعالیت‌های ورزشی در جهت تقویت استخوان‌ها و عضلات هستند.

انجام تمرینات کششی، هوازی و قدرتی سبب افزایش تراکم استخوان، حجم ماهیچه‌ها و کارایی تاندون‌ها، رباط‌ها و حجم غضروف‌ها می‌شود. با انجام تمرینات ورزشی فشار از روی مفاصل کم شده و جریان خون به اندام‌ها افزایش پیدا می‌کند و همچنین سبب افزایش دامنه حرکتی می‌شود.

از مناسب‌ترین فعالیت‌های ورزشی جهت تقویت استخوان‌ها و عضلات، پیاده‌روی سریع، دوچرخه‌سواری، کوهنوردی و کار با وزنه است به طوری که برای تقویت سیستم اسکلتی عضلانی حداقل 5 جلسه در هفته و هر جلسه به مدت 30 دقیقه به انجام فعالیت‌های ورزشی بپردازید.

مصرف 8 الی 12 لیوان آب در روز به بهبود حرکات مفاصل کمک می‌کند. سعی کنید در حین ورزش هر 15 دقیقه یک‌بار 200 تا 300 سی‌سی آب بنوشید.

بهتر است قبل از انجام ورزش بدن را گرم‌کنید. این کار به چربی سوزی بیشتر در حین ورزش کمک می‌کند که خود در کاهش بیماری آرتروز مؤثر است. همچنین گرم کردن قبل از تمرین سبب ترشح مایع بین مفصلی می‌شود، ترشح این مایع که به مایع سینوویال معروف است سبب تسهیل حرکت در مفاصل می‌شود. اگر پس از ورزش درد ماهیچه‌ای به سراغتان آمد می‌توانید با گذاشتن یخ به مدت 20 دقیقه روی آن موضع سبب رفع درد شوید.

یکی از شایع‌ترین بیماری اسکلتی عضلانی آرتروز است که اضافه وزن یکی از عوامل تشدید این بیماری می‌باشد که البته می‌توان با ورزش و تغذیه سالم از بروز آن پیشگیری کرد.

برخی ناهنجاری‌های اسکلتی مانند پای پرانتزی باعث ساییدگی غضروف شده تا جایی که کاملاً غضروف از بین می‌رود و فرد مجبور به تعویض مفصل در آن ناحیه می‌شود. با انجام فعالیت‌های ورزشی می‌توان مانع از به وجود آمدن ناهنجاری‌های اسکلتی شد.

انجام تمرینات ورزشی در آب به علت مقاومت آب در برابر حرکت عضله سبب تقویت آن و همچنین به دلیل سبک شدن وزن در آب فشار کمتری را به مفاصل وارد می‌کند. باید به این مساله توجه کنیم که بیماری آرتروز با استراحت بهتر نمی‌شود، بلکه با انجام تمرینات مقاومتی می‌توان به پیشگیری و بهبود این بیماری کمک کرد.

پایان از دیگر فواید ورزش در ارتباط با سلامت عضلانی اسکلتی را به کاهش پوکی استخوان، تحلیل ماهیچه‌ها، بهبود آرتریت، پیشگیری از ناهنجاری‌های اسکلتی و رماتیسم مفصلی اشاره کرد.

تنگی نفس، خس خس سینه و سرفه‌ های خشک را جدی بگیرید

عطاری بهار
بسیاری از علائم عادی همچون تنگی نفس یا خس خس سینه ممکن است نشانه انسداد مزمن ریوی باشند اما بسیاری از افرادی که به این بیماری دچارند حتی از آن با خبر هم نیستند.

انسداد ریوی به مجموعه‌ای از مشکلات ریوی گفته می‌شود که در آن مجاری تنفسی باریک شده و باعث دشوار شدن تنفس و تخلیه هوای ریه‌ها در فرد می‌شود.

۲۱ نوامبر هر سال برابر با ۳۰ آبان به عنوان روز جهانی انسداد مزمن ریوی COPD تعیین شده است. بسیاری از مردم از مشکلات انسداد ریوی رنج می‌برند و بسیاری از آن‌ها حتی از این موضوع اطلاع ندارند که باعث شده با عوارض این بیماری دست و پنجه نرم کنند و از کیفیت زندگی پایین‌تری برخوردار باشند.

برخی عوامل رایج انسداد ریوی، مصرف دخانیات، آلودگی هوا، مصرف تنباکو، آسم، آسیب‌های ریه، گرد و غبار و مواد شیمیایی و آلودگی‌های مکرر تنفسی هستند.

برخی از نشانه‌های این بیماری تنگی نفس، خس خس سینه، عفونت سینه، سرفه‌های خشک مزمن، و خسنگی هستند.

اگرچه انسداد مزمن ریوی درمان ندارد اما جایگزینی برخی عادات در سبک زندگی می‌تواند به بیماران کمک کند. تحرک کافی یکی از این عادت‌هاست.

فعالیت جسمانی روزمره برای سلامتی ضروری است. عادت به فعالیت روزمره می‌تواند به رفع تنگی نفس کمک کند.

پیاده‌روی، دویدن و ایروبیک فعالیت‌های مناسبی برای این بیماران به شمار می‌رود اما باید از ورزش در فضاهای آلوده یا پرجمعیت خودداری کنید.

ترک سیگار برای افرادی که به این بیماری دچار هستند ضروری است. این بیماران حتی باید از نزدیک شدن به افراد سیگاری هم خودداری کنند.

کنترل وزن بدن هم از دیگر نکاتی است که باید در نظر داشته باشید. اضافه وزن انسداد ریوی را تشدید می‌کند. باید تا حد ممکن از چربی پرهیز کنید و غذای خانگی با فیبر و سبزیجات و پروتئین را جایگزین کنید.

استرس هم اثر منفی بر سلامتی دارد اما هر گونه استرسی از مسائل شخصی گرفته تا کاری و مالی برای بیماران انسداد ریوی مضر است. حتی می‌توانید تمرین‌های تنفسی، مدیتیشن و یوگا را تمرین کنید.

مواد غذایی مثل زنجبیل، زردچوبه، آجیل، حبوبات، تخم مرغ، مرغ و ماهی برای بیماران انسداد ریوی غذاهای خوبی به شمار می‌روند اما باید از شیر، غذاهای سوخاری، گوشت فراوری شده، رژیم کم سدیم، و سبزیجات پهن‌برگ (کلم و کاهو و…) پرهیز کنید.