عطاری بهار

سه ماده غذایی که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد

عطاری بهار
عوامل اصلی ابتلا به سرطان، نسبت به عوارض مواد غذایی خطرناک، 
چاقی، عدم تحرک، استرس و مصرف مواد غذایی ناسالم از عوامل دخیل در بروز سرطان است.

سرطان زمانی که به وقوع می‌پیوندد همچون زلزله‌ای به شمار می‌رود که همه بنیان‌های خانواده را در هم در می‌نوردد و بار فکری و اقتصادی زیادی را برای خانواده به همراه دارد.

سرطان به طور کلی علاج خاصی ندارد:البته اگر سرطان در مرحله ابتدایی شناسایی شود درمان آن مشکل و پیچیده نخواهد بود و می‌توان راحت تر با این بیماری مقابله کرد.

بهترین راه‌های پیشگیری از سرطان:چاقی یکی از عواملی است که شانس ابتلاء به انواع سرطان‌ها را بیشتر می‌کند و بنابر این جوامع ماشینی امروز بیشتر از سایر جوامع درگیر سرطان شده‌اند.

عدم تحرک، استرس، سبک غذایی ناسالم نیز از دیگر عوامل ابتلاء به سرطان به شمار می‌رود. بنابراین با فعالیت فیزیکی و استفاده از مواد غذایی سالم می‌توان ریسک ابتلاء به این بیماری را کاهش داد.

نمک، قند و چربی در مواد غذایی در صورتی که زیاد استفاده شود، شانس سرطان و ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی را مضاعف می‌کند، این در حالی است که مصرف مواد غذایی حاوی فیبر همچون سبزیجات و میوه‌ها در پیشگیری از سرطان مؤثر است.

فشار خون بالا چه علائمی دارد؟

عطاری بهار
سکته مغزی و ابتلا به آلزایمر را از آثار فشار خون بالا

فشار خون ایده آل باید زیر ۱۲۰ روی ۸۰ باشد:غالب بیماران مبتلا به فشار خون فاقد علائم هستند، یعنی فشار خون بالای ۵۰ درصد افراد در چکاپ مشخص می‌شود، بنابر این اگر این افراد منتظر بروز علائم بمانند و بعد مراجعه کنند ممکن است دیر شده باشد.

علائم فشارخون بالا:بین ۵۰ درصد افرادی که علائم فشار خون بالا دارند، ممکن است علائمی همچون سرگیجه، تنگی نفس، درد سینه مشاهده شود.فشار خون بالای ۵۰ درصد افراد در چکاپ مشخص می‌شود

گاهی اوقات نیز افراد به خاطر عوارض ناشی از فشار خون بالای شناخته شده مانند خونریزی مغزی یا خون دماغ به پزشک مراجعه می‌کنند و بعد متوجه می‌شوند که به فشار خون بالا مبتلا هستند.

افرادی که ظاهراً علائم ندارند و بعد از بررسی‌ها مشخص می‌شود که فشار خون بالا دارند، وقتی شروع به درمان می‌کنند، نسبت به قبل درمان احساس بهتری پیدا می‌کنند، یعنی چون به مرور زمان فشارشان بالا رفته، به عوارض آن عادت کرده اند و فکر کرده اند که برای مثال اگر زود خسته می‌شدند طبیعی و مربوط به سن آنها است.

بسیاری از افرادی که فکر می‌کنند علائم ندارند، در واقع به علائم و عوارض فشار خون بالا عادت کرده‌انداین افراد بعد از درمان فشار خون بالا، احساس بسیار بهتری پیدا می‌کنند.

در ۹۰ درصد موارد علت فشار خون مشخص نمی‌شود و فقط باید شروع به درمان کرد، اما ۱۰ درصد افراد ممکن است به علل خاصی همچون بیماری‌های کلیوی و یا مشکلات هورمونی و غددی و یا یک سری بیماری‌های مادرزادی قلب و عروق دچار فشار خون بالا شوند. که فشار خون بالا در این افراد یک بیماری ثانویه است و در درجه اول باید بیماری که باعث بالا رفتن فشار خون شده، درمان شود.

وی درباره عوامل زمینه‌ای ابتلاء به فشار خون:افرادی که پدر و مادر مبتلا به فشار خون بالا دارند مستعد ابتلاء به این بیماری هستند، همچنین افراد چاق و یا دارای اضافه وزن، افراد فاقد تحرک که زندگی ماشینی دارند، افرادی که در رژیم غذایی خود مقدار زیادی نمک مصرف می‌کنند و افرادی که روزانه در معرض استرس‌های روانی قرار دارند نیز مستعد ابتلاء به فشار خون بالا هستند.

مصرف برخی داروهای خاص مانند کورتن و استرویید افراد را در معرض ابتلاء به فشار خون بالا قرار می‌دهد.

عوارض فشار خون بالا:ارگان‌های اصلی هدف فشار خون بالا، چشم، مغز، قلب، کلیه‌ها و عروق هستند.

وی با بیان اینکه فشار خون بالا ممکن است مغز را دچار سکته کند:فشار خون بالا حتی اگر منجر به سکته مغزی نشود در دراز مدت احتمال ابتلاء به آلزایمر را افزایش می‌دهد.

خطراتی که فشارخون بالا ممکن است برای چشم به وجود بیاورد:فشار خون بالا ممکن است شبکیه را دچار خونریزی کرده و یا بینایی بیمار را دچار اختلال کند.

فشار خون بالا می‌تواند باعث بزرگ شدن قلب شود:علاوه بر این مورد، فشار خون بالا ممکن است باعث تنگی عروق کرونر و یا نارسایی دریچه آئورت شود.

نارسایی کلیه را از دیگر عوارض فشار خون بالا برشمرد:در موارد حاد ممکن است فرد احتیاج به دیالیز پیدا کند، علاوه بر نارسایی فشارخون بالا می‌تواند باعث دفع پروتئین از کلیه شود که برای فرد عوارضی مانند ورم اندام‌ها را به همراه خواهد داشت.

هشدار رسوب در عروق در اثر فشارخون بالا:علاوه بر این مورد فشار خون بالا می‌تواند باعث گشادی عروق نیز شود.

یک سری از عوارض مانند سردرد و خون دماغ شدن نیز وجود دارند که هشدار دهنده‌اند، یعنی سردرد یا خون دماغ افراد با فشار خون بالا برای آنها یک زنگ خطر محسوب می‌شود، زیرا ممکن است این فشار خون باعث سکته مغزی آنها شود اما با اقدام به موقع و کنترل فشار خون، فرد می‌تواند از این خطر نجات داده شود.

راه‌های پیشگیری از ابتلاء به فشار خون بالا:اصلاح سبک زندگی یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از فشارخون بالاست، یعنی تا حد امکان افراد باید از زندگی ماشینی پرهیز کرده و ورزش‌هایی مانند دویدن و دوچرخه سواری را در برنامه روزانه خود قرار دهند.

فعالیت‌های ورزشی باید روزی نیم ساعت و یا در کمترین مقدار، یک روز در میان انجام شود:علاوه بر فعالیت ورزشی، لازم است افرادی که دچار چاقی هستند وزن خود را کنترل کنند، همچنین کاهش مصرف نمک روزانه تأثیر بسزایی در جلوگیری از بالا رفتن فشار خون دارد.

ضرورت جلوگیری از مصرف خودسرانه داروها:برخی افراد هر از چندگاهی بدون تجویز پزشک از کورتون به عنوان مسکن و یا ضد حساسیت استفاده می‌کنند که حتماً باید از این گونه اقدامات جلوگیری شود.

با رعایت موارد گفته شده می‌توان تا حد زیادی از بالا رفتن فشار خون جلوگیری کردبرای جلوگیری از بالا رفتن فشار خون، علاوه بر این موارد بهتر است میزان استرس‌های روانی وارد شده به افراد کاهش یابد.

حدود ۳۰ درصد جمعیت کشور مبتلا به فشار خون هستنداز میان این افراد نیز بسیاری از این مسئله اطلاع ندارند. بسیاری از افراد مطلع نیز برای درمان اقدامی انجام نمی‌دهند.

تاکید بر اهمیت و ضرورت درمان:بعضی از بیماران فکر می‌کنند که مصرف دارو برای کنترل فشار خون در دراز مدت باعث عادت و اعتیاد آنها می‌شود، در حالی که واقعیت این طور نیست و فرد مبتلا به فشار خون بالا باید حتماً درمان شود.

برخی از افراد به اشتباه فکر می‌کنند مصرف داروهای کنترل فشار خون برای کلیه‌های آنان مشکل ایجاد میکند، در حالی که کاملاً برعکس است و عدم مصرف این داروها باعث صدمه زدن به کلیه‌ها می‌شود و قرص فشار از عارضه کلیوی جلوگیری می‌کند.

بیماران باید به پزشک خود اطمینان کرده و داروهای تجویز شده توسط پزشک را مصرف کنند و در حین مصرف دارو ورزش و کنترل نمک مصرفی را فراموش نکنند و مرتب فشارخون خود را کنترل کنند.

استرس چه بلایی بر سر بدن می‌آورد؟

Related image

در این مطلب به شما خواهیم گفت زمانی که موقع استرس و تنش‌های روحی، ناخن‌ها یا لثه‌هایتان را می‌جویید و آرامش درونی تان از بین می‌رود، چه بلایی بر سر ارگان‌های بدن می‌آید و چه اعضایی بیشترین آسیب را تحمل می‌کنند.

استرس! تک واژه‌ای که برای همه‌ی ما ملموس و شناخته شده است؛ واکنش بدن در برابر شرایط و حالات مختلف که روی جسم و روح تاثیر منفی می‌گذارد.

با وجود اینکه استرس به میزان کم آن خوب است و باعث می‌شود بدن ما از شرایط خطرناک دور بماند، اما استرس بیش از اندازه باعث بروز مشکلات جسمی و روحی شدید می‌شود.

در این مطلب به شما خواهیم گفت زمانی که موقع استرس و تنش‌های روحی، ناخن‌ها یا لثه هایتان را می‌جویید و آرامش درونی تان از بین می‌رود، چه بلایی بر سر ارگان‌های بدن می‌آید و چه اعضایی بیشترین آسیب را تحمل می‌کنند.

استرس ارمغان زندگی مدرن

مدرنتیه به نیت آسان کردن زندگی بشری ظهور یافت. البته به هدف خود نیز رسید، اما در عوض باری بر دوش آدمی نهاد به نام استرس!

هر چه زندگی مدرن در سایه‌ی مدرنیته شتاب بیشتری می‌گیرد، استرس‌ها و تنش‌های روحی نیز افزایش می‌یابد، تا جایی که گاهی کنترل این تنش‌ها برای انسان غیرممکن می‌شود.

مسئله‌ی نگران کننده این است که اکثر افرادی که از استرس زیاد رنج می‌برند توجهی به این وضعیت ندارند و در نهایت سلامتی شان را با عواقب جدی روبه رو می‌سازند.

نتایج پژوهشی که در انجمن روانشناسی آمریکا APA انجام شده است نشان می‌دهد ۴۰ درصد افراد بزرگسالی که از استرس رنج می‌برند، دچار مشکلات و اختلالات خواب هستند. حتما خودتان از عواقب جدی کم خوابی مطلع هستید.

علاوه بر این استرس اندام‌هایی را تهدید می‌کند که ضعف آن‌ها کیفیت زندگی فرد را پایین می‌آورد. در واقع استرس از پوستتان گرفته تا ریه ها، قلب و روده هایتان را درگیر می‌کند.

استرس دشمن پوست

حتما خودتان تا کنون متوجه شده اید، زمانی که دچار استرس و تنش می‌شوید، پوستتان کدر شده و طراوت خود را از دست می‌دهد.

فشار‌های روحی و استرس شرایطی را فراهم می‌سازد که بدن در معرض واکنش‌های التهابی قرار بگیرد. این مسئله نیز باعث مسدود شدن منافذ پوستی می‌شود.

در این صورت نیز پوست قرمز شده و محل تجمل سبوم و چرک می‌شود. به طور خلاصه، استرس سلامت پوست را به خطر انداخته و یکی از عوامل اصلی بروز آکنه محسوب می‌شود.

استرس دشمن ریه‌ها

ریه‌ها جزو ارگان‌های حیاتی و البته حساس هستند. نتایج پژوهشی که در دانشگاه سائوپولو انجام شده است نشان می‌دهد که بین استرس وبیماری آسم ارتباط وجود دارد.

ریه‌ها زمانی مریض می‌شوند که عملکرد آن‌ها تحت تاثیر استرس و تنش‌های روحی دچار اختلال شود و نتوانند به طور موثر در برابر عوامل خارجی عکس العمل نشان دهند.

احتمالا برای خودتان نیز پیش آمده است زمانی که دچار استرس می‌شوید نمی‌توانید به درستی نفس بکشید.

اگر بدن تان در معرض استرس مزمن و طولانی مدت باشد، ریه‌ها آسیب بیشتری می‌بینند.

استرس دشمن قلب

قرار گرفتن طولانی مدت و دائمی با تنش و فشار‌های روحی باعث می‌شود که استرس زیاد شده و میزان کلسترول، فشار خون و همچنین تری گلیسیرید خون افزایش پیدا کند.

متخصصان آمریکایی بر این عقیده هستند افرادی که تحت استرس طولانی مدت و مزمن هستند، با اختلال در ضربان قلب مواجه می‌شوند. در نتیجه اگر می‌خواهید قلبی آرام داشته باشید، استرس هایتان را کنترل کنید.

استرس دشمن چشم‌ها

نتایج پژوهش‌های محققان اروپایی نشان می‌دهد که فشار روحی و جسمی زیاد می‌تواند باعث بروز لرزش و ارتعاشاتی در ناحیه چشم‌ها می‌شود. این مسئله نیز باعث بروز تحریکاتی در عضلات کوچکی می‌شود که وظیفه‌ی بالا بردن پلک‌ها را دارند.

علاوه بر این، استرس باعث بروز التهاب چشم و تاری دید می‌شود.

استرس دشمن کبد

تجمع هورمون‌های استرس در بدن باعث تخریب سلول‌های کبدی می‌شود. در نتیجه کبد ضعیف شده و در معرض بیماری قرار می‌گیرد.

استرس دشمن مغز

استرس و فشار‌های روحی باعث افزایش میزان هورمونی به نام کورتیزول می‌شود. این هورمون را هورمون استرس می‌نامند.

میزان بالای کورتیزول روی لب فرونتال مغز تاثیر منفی می‌گذارد. باید بدانید که این منطقه از مغز مسئول تصمیم گیری، افکار خلاقانه، حل مسئله، حافظه و ... است.

استرس دشمن کلیه‌ها

میزان بالای کورتیزول باعث می‌شود که برخی ارگان‌ها تحت تاثیر دفع فسفات از طریق کلیه‌ها قرار بگیرند.

این مسئله نیز باعث حساسیت و آسیب پذیری عضلانی و تخریب بافت استخوانی مانند راشیتیسم شود.

استرس دشمن روده‌ها

سلامت روده‌ها تاثیر زیادی روی سلامت عمومی بدن دارد. به همین دلیل باید مراقب سلامتی روده‌ها و دستگاه گوارش بود.

زمانیکه استرس بالا می‌رود، مشکلات روده‌ای نیز بروز می‌کند و علائمی مانند گاز معده، دل درد و التهاب افزایش پیدا می‌کند.

راه‌های مقابله با استرس

برای مقابله با استرس در گام اول باید به فکر تغییر سبک زندگی خود باشید.

اگر شما هم جزو میلیون‌ها انسان روی کره‌ی زمین هستید که مدام نگران برنامه‌های کاری و زندگی خود هستید، بهتر است از روش‌های آرامبخش استفاده کنید.

فعالیت‌هایی مانند یوگا را دریابید.

هر روز ورزش کنید. پیاده روی روزانه در هوای آزاد داشته باشید.

در محل کارتان حتما ساعاتی را برای استراحت، کشش عضلات و هواخوری اختصاص دهید.

زمانی که خسته می‌شوید دست از کار بکشید.

از افراد منفی باف و بدبین دوری کنید.

به تغذیه تان اهمیت ویژه‌ای بدهید و مصرف آب را بیشتر کنید.

عادت‌های بدی مانند مصرف دخانیات یا الکل را ترک کنید.

مهم‌تر از همه اینکه ارتباط تان را با خدا بیشتر کنید و با خواندن نماز، قرآن و دعا به خودتان آرامش دهید.