جوک و خنده | ما بنکی ها

عکس پروفایل عید نوروز 99 - عکس نوشته تبریک سال نو و عید نوروز | با ...

چگونه با فشار روانی "کرونا" مقابله کنیم؟

استرس چه بر سر بدن ما می آورد + عکس

اگرچه ویروس کرونا تاثیر جسمی دارد، اما در این بین ترس و استرس ناشی از بیماری هم دارای تاثیرات روحی و روانی است که نیاز است افراد مقابله با آن را یاد بگیرند.

در بحث مراقبت‌های بهداشت جسمی در مقابله با بیماری کرونا، همه افراد اغلب آگاهی وآشنایی لازم را دارند، اما موضوع مهمی که در این شرایط باید به آن توجه کرد، لزوم مراقبت های روانی در برابر فشارهای روانی ناشی از این بیماری است.

در خصوص راهکارهای کاهش استرس ناشی از خطر ابتلا به این بیماری: افراد در اولین گام باید ذهن خود را معطوف کارهای روزانه کرده و از بحث بیماری کرونا دور کنند و برای این کار بهتر است طراحی و برنامه ریزی برای انجام برخی فعالیت‌های روزانه صورت گیرد.

این طراحی و برنامه ریزی کارهای روزانه از جمله برنامه ریزی برای ورزش کردن، کتاب خواندن، شستن ظروف و آشپزی، درس خواندن و... می‌تواند در زمینه کاهش هیجانات منفی بسیار کمک کند.

راهکار دوم مقایسه کردن است؛ به این صورت که فرد شرایط فعلی را با شرایط دشوارتری که قبلا با آن روبرو شده مقایسه می‌کند. این کار باعث کاهش پریشانی و آرام شدن فرد شده و منجر می‌شود فرد دیدگاه متفاوتی نسبت به وضعیت موجود داشته باشد.

راهکار سوم در این زمینه را معنابخشیدن است و در این روش فرد باید دلایل و توانایی های خود را برای نجات یافتن از این بحران بنویسد و این کار نوعی معنابخشی به تجربه‌هایی است که هر فرد می تواند از این شرایط سخت بیاموزد.

تصویرسازی مثبت و تصویرسازی منفی می‌تواند اثرات مضری روی ذهن داشته باشد، بنابراین توصیه می شود در مورد این بیماری و عوارض آن تصویرسازی منفی را کنار گذاشته و تصویرسازی مثبتی داشته باشیم که مثلا شیوع این بیماری باعث شده بیشتر در کنار خانواده بمانیم و با خانواده خوش بگذرانیم.

تجربه کردن احساسات ناخوشایند در شرایط بحران کنونی قطعی است وتجربه احساساتی مانند ترس، اضطراب، خشم، غم، احساس گناه، احساس تنهایی، ناامیدی، سردرگمی و... دراین شرایط طبیعی است و به عنوان راهکار پنجم برای مقابله با این احساسات، باید پذیرش و گشودگی نسبت به خود را تقویت کنیم، به این معنی که باید در درونمان برای تجربه کردن احساسات ناخوشایند و مهربان ماندن باخود فضایی ایجاد کنیم.

رسیدگی به کارهای عقب افتاده را راهکار دیگر مقابله با فشار روانی کرونا والان بهترین فرصت برای انجام کارهایی است که تاکنون به دلیل مشغله کاری و نبود وقت فرصت انجام آنها را نداشتید. کارهایی مثل بازی با بچه ها و رسیدگی به امور تحصیلی‌شان، مراوده و تعامل کلامی بیشتر با همسر و ... و انجام همین کارها می‌تواند استرس را از شما دور کند.

عشق، احترام، شوخ طبعی، صبوری، شجاعت، صداقت و مهربانی ...ارزش های انسانی هستند که می‌توانید در این ایام به آنها فکر کرده و چگونگی پرورش آنها را در درون خود تمرین کنید.

تمرین آرام سازی را آخرین راهکارو برای انجام این کار باید از طریق تنفس عمیق و تمرین آرام سازی به شیوه عضلانی بصورت روزانه به خودتان آرامش بدهید.

 آرام سازی به این صورت است که اول با چند نفس عمیق توجه را به جسمتان معطوف می کنید و بعد از انگشتهای پاها شروع می کنید به سفت و شل کردن ماهیچه ها و هر عملی را سه تا پنج ثانیه(سفت و شل کردن) انجام داده و این کار را برای تمام اعضای بدن انجام می‌دهید.

این راهکارها تا زمانی است که فرد استرس دارد و اگر فرد وارد فاز اضطراب شد و افکار و احساسات او وضعیت زندگی عادی را دچار اختلال کرد، حتما باید با یک روانشناس و مشاور مشورت شود.