عطاری بهار

چگونه راحت تر روزه بگیریم؟

عطاری بهار

 روزه گرفتن به معنی خودداری از خوردن و آشامیدن و دیگر کارهایی است که روزه را باطل می کند.

روزه گرفتن به معنی خودداری از خوردن و  آشامیدن و دیگر کارهایی است که روزه را باطل می کند و همچنین تمرینی برای افزایش قدرت فیزیکی و روحی انسان است. اما چگونه می توانیم با توجه به شرایط خود روزه بگیریم؟ چگونه این عمل را ساده تر انجام دهیم؟ ما در اینجا نکاتی را برایتان آورده ایم که با رعایت آنها راحت تر روزه خواهید گرفت.
بدن خود را برای روزه گرفتن آماده کنید
بدن هر شخص عکس العمل متفاوتی نسبت به روزه نشان می دهد. بنابراین بهتر است از چند روز قبل از روزه گرفتن بدن خود را آماده کنید.
اگر از نظر فیزیکی در شرایط خاصی به سر می برید، قبل از روزه گرفتن با پزشک خود مشورت کنید تا مبادا برای سلامتی شما مضر باشد.
برای این که بدن شما آماده روزه گرفتن باشد، از چند هفته یا چند روز قبل اقدام کنید. به عنوان مثال به تدریج غذاهای حاوی شکر را از رژیم غذایی خود حذف کنید.
قبل از روزه گرفتن، بدن خود را تقویت کنید. اگر بدن شما در شرایط خوبی این عمل را آغاز کند، بهتر دوام خواهد آورد. بنابراین قبل از روزه گرفتن مقدار زیادی آب بنوشید، غذاهای سالم و مغذی مصرف و از خوردن داروهای مضر خودداری کنید.
آشپزخانه خود را آماده کنید
اگر مواد غذایی مورد علاقه شما در معرض دید باشد، روزه گرفتن برایتان سخت تر خواهد شد. بنابراین:
نوشیدنی ها و غذاهای مورد علاقه تان را از جلوی چشم تان دور کنید. به عنوان مثال شکلات را به جای روی کابینت، داخل کابینت بگذارید.
یخچال خود را خلوت کنید، به خصوص از غذاهایی که به سادگی آماده و قابل خوردن هستند.
آشپزخانه خود را از مواد غذایی پاک سازی کنید تا دلیلی برای ورود به این مکان در طول روز وجود نداشته باشد.
از کم شروع کنید
بهتر است روزه گرفتن را از ساعات کم آغاز کنید تا ببینید بدن تان چه عکس العملی به آن نشان می دهد. به عنوان مثال از 8 ساعت در روز آغاز کنید یا صبحانه و ناهار خود را حذف کنید. سپس:
شرایط روحی و فیزیکی خود را در ساعات مختلف بررسی کنید. آیا در روز یا ساعات اول احساس ضعف و خستگی یا برعکس احساس سبکی می کنید؟
روزهای بعد را زیر نظر داشته باشید. آیا احساس بهتری نسبت به روز اول دارید؟ آیا بدن شما آمادگی لازم برای گرفتن روزه کامل را دارد یا خیر؟
اراده قوی داشته باشید
احتمالا در طول روز احساس گرسنگی و تشنگی می کنید اما این تمام ماجرا نیست زیرا روزه نه تنها بر بدن که بر روحیه شما نیز تاثیر خواهد گذاشت. ممکن است در روزهای اول، هنگامی که بدن شما احتیاج به غذا دارد و اسید ترشح می کند شما احساس عصبانیت و ناراحتی کنید اما هر زمان که این احساس به شما دست داد، از خودتان دلیل روزه گرفتن را بپرسید.
اگر هدف تان اعتقادات مذهبی است، سعی کنید به نیت خود بیاندیشید یا حتی متون مذهبی را که شما را به روزه گرفتن تشویق می کنید، بخوانید. گفتگو با افرادی که عقیده ای مشابه با شما دارند نیز در این راه به شما کمک خواهد کرد.
جنبه سلامت روزه را در نظر داشته باشید. با روزه گرفتن تمام سموم از بدن خارج شده و در واقع شما این فرصت را به بدن تان می دهید تا قبل از غذا خوردن دوباره، خود را تطهیر و پالایش کند. توصیه می کنیم درباره جنبه های پزشکی آن بیشتر مطالعه کنید.
خودتان را سرگرم کنید
روزه گرفتن می تواند تخیلات شما را تقویت کند طوری که مدام یک میز پر از غذاهای خوشمزه را تصور کنید. بنابراین به دنبال راه هایی باشید که حواس تان را پرت می کند.
بیشتر وقت خود را با خانواده و دوستان تان بگذرانید.
ورزش کردن یکی از راههایی است که حواس شما را پرت می کند اما ممکن است شما را گرسنه تر کند. اگر تصمیم به ورزش دارید، پیاده روی یا فعالیت هایی را که کالری زیادی نمی سوزانند، انتخاب کنید.
زیاد تلویزیون تماشا نکنید زیرا ممکن است غذاهایی که در آن می بینید، شما را وسوسه کند. به جای آن کتاب بخوانید یا بازی کنید.
به مقدار کافی بخوابید. با این روش احساس گرسنگی کمتری خواهید کرد.
اگر احساس بیماری کردید، دست نگه دارید
اگر در طول روزه گ دچار ضعف شدید، سرگیجه یا حالت تهوع شدید، فورا چیزی بخورید. روزه گرفتن نباید به سلامت شما آسیب برساند. اگر می خواهید روزه خود را در روزهای آتی ادامه دهید، قبل از آن با پزشک مشورت کنید تا علت بیماری شما را تشخیص دهد.
روزه خود را با آب باز کنید
قبل از باز کردن روزه و غذا خوردن دوباره، بدن خود را هیدراته کنید. یک یا دو لیوان آب کافی است.
غذاهای سبک مصرف کنید
روزه خود را با غذاهای سنگین باز نکنید. با نخوردن غذا در طول روز، معده شما جمع می شود بنابراین آمادگی پذیرش غذاهای سنگین را ندارد. بهتر است با غذاهای سالمی مانند سبزیجات و پروتئین آغاز کنید. از مصرف غذاهایی که دیر هضم می شوند نیز، خودداری کنید.
برای دل درد آماده باشید
اگر روزه خود را با غذاهای جامد و سنگین باز کنید، بدن شما گاز تولید می کند و حتی ممکن است موجب اسهال شود و تا زمانی که غذاها به طور کامل هضم شوند ممکن است دل درد داشته باشید.
از فواید روزه لذت ببرید

روزه گرفتن موجب تقویت اعتقادات، کاهش وزن و پاکسازی بدن می شود، بنابراین پس از روزه گرفتن، این موفقیت را برای خودتان جشن بگیرید زیرا فواید بسیاری نصیب تان شده است.

با خوردن این خوراکی‌ها "بی‌شک" مبتلا به سنگ کلیه می‌شوید!

عطاری بهار

کلیه‌ها نقش مهم و سرنوشت سازی را برای سلامتی بدن ایفا می‌کنند و یکی از اساسی‌ترین ارگان‌ها برای فیلتر کردن مواد زائد بدن نیز محسوب می‌شوند. کلیه‌های سالم برای سم زدایی بدن ضروری است با این حال برخی غذاها می‌توانند درصد ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهند.

حال با مصرف این 10 خوراکی ابتلا  به سنگ کلیه را در خود به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهید.

کافئین: مصرف بی از حد نوشیدنی‌های کافیئن‌دار مانند قهوه، چای و نوشابه استرس‌تان را بالا برده و کلیه‌هایتان را برای ساخت سنگ تحریک می‌کند. با مصرف کافئین میزان کلسیم در ادرار زیاد شده و علاوه بر سنگ کلیه ممکن است دجار نارسایی کلیوی نیز شوید لذا مصرف این دسته از نوشیدنی را به حداقل برسانید.

ریواس: اگر سنگ کلیه در خانواده‌تان ارثی است، باید از غذاهایی حاوی اگزالات (ماده‌‎ای که موجب سنگ کلیه می‌شود) دوری کنید. ریواس یکی از خوراکی‌های سرشار از اگزالات است.

شیرین کننده‌های مصنوعی: به احتمال زیاد در برخی نوشیدنی‌هایتان از شیرین کننده‌های مصنوعی استفاده می‌کنید. مطالعات نشان داده است شیرین کننده‌های مصنوعی کم کالری نیز باعث اختلال در عملکرد کلیه‌ها می‌شود. بنابراین بهتر است شیرین کننده‌های طبیعی چون عسل را جایگزین قند و شکر کنیم.

گوشت: تحقیقات نشان داده است پروتئین‌های حیوانی ابتلا به سنگ کلیه و آسیب جدی به این ارگان را افزایش می‌دهد. افرادی که از رژیم غذایی سرشار از پروتئین پیروی می‌کنند استرس و فشار روی کلیه‌های خود را چندین برابر کرده و مستعد ساخت سنگ کلیه می‌شوند. گوشت دارای اسید اوریک فراوان بوده و این ماده علت شایع ساخت سنگ کلیه شناخته شده است.

ساردین: اگر کلیه‌هایتان مستعد ساخت سنگ کلیه است و برای جلوگیری از چاقی مواد غذایی سرشار از پوربن(یک ترکیب آلی برای افزایش عطر) استفاده می‌کنید بزودی منتظر سنگ کلیه باشید. ساردین منبغ غنی از پوربن است.

نمک: مقدار سالم نمک در رژیم غذایی برای سطوح مایع بدن ضروری است، اما مصرف بیش از اندازه آن باعث احتباس آب بدن و مشکلات جدی و شدیدتر دیگری می‌شود. یکی از مهم‌ترین عوارض مصرف زیاد نمک ابتلا به قاتل خاموش، فشارخون است که این عارضه در صورت کنترل نشدن باعث نابودی کلیه‌ها می‌شود.

نوشیدنی‌های گازدار: این دسته از نوشیدنی‌ها مانند نوشابه، نوشیدنی‌های انرژی زا، برخی از آبمیوه‌ها و... خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می‌دهد حتی ممکن است به مشکلات جدی تر از سنگ کلیه مبتلا شوید لذا نوشیدنی‌های طبیعی را جایگزین این دسته از مایعات کنید.

برخی سبزیجات برگ سبز: همان طور که گفتیم مصرف اگزالات و کلسیم بیش از اندازه باعث بروز سنگ کلیه می‌شود و کسانی که سطح بالایی از ترکیب شیمیایی را در ادرار خود داشته باشند مستعد این عارضه نیز هستند همچنین مصرف برخی از سبزیجات مانند اسفناج و بامیه به افرادی که سنگ کلیه را بارها تجربه کردند پیشنهاد نمی‌شود.

لبنیات: خوردن محصولات لبنی برای ساختن استخوان‌های قوی و مستحکم بسیار مفید است اما کلسیم و اگزالات موجود در مواد لبنی بسیار زیاد است و افراد مستعد به سنگ کلیه بهتر است در مصرف آن کمی دقت داشته باشند. کلسیم برای افرادی که کلیه‌های ناراحتی دارند دشمن است .

غذاهای فراوری شده: غذاهای فراوری شده برای تمامی ارگان‌های بدن مضر است و کلیه‌ها از این قاعده مستثنا نیستند. مصرف این دسته از محصولات فراوری شده به کبد و کلیه‌ها بیشترین آسیب را وارد می‌کند.

فلافل‌هایی که نباید بخورید 

عطاری بهار

یک مشکل بهداشتی حاد اما پنهان

با توجه به سخنان و تاکید مسئولان وزارت بهداشت در زمینه نظارت همه جانبه از تمام اغذیه فروشی‌های سلف سرویس و ارتباط مستقیم این نظارت‌ها بر سلامت مردم تخلفات بهداشتی برخی از این مراکز همچنان ادامه دارد.

این‌ روزها در برخی از نقاط شهر اغذیه فروشی‌هایی دیده می‌شوند که از مشتریان خود به صورت سلف‌سرویس پذیرایی و اقدام به جذب مشتری می‌کنند. شاید برای هر کدام از ما پیش آمده باشد که در محله یا شهر خود با این اغذیه فروشی‌ها برخورد کرده باشیم، تا همین چند وقت پیش بود که خبرهایی مبنی از عرضه مواد غذایی ناسالم و غیر بهداشتی از رستوران‌های بین راهی به گوش می‌رسید ولی حالا در برخی از فلافل فروشی‌های سلف سرویس، شاهد عدم رعایت بهداشت در ارائه خدمات به مشتریان هستیم. به طوری که در برخی از این مکان‌ها حتی کوچک‌ترین نکات بهداشتی رعایت نمی‌شود.

وزارت بهداشت مسوول نظارت بر تخلفات
اسدالله احمدی شهریور رییس اتحادیه اغذیه فروشان و مواد غذایی در خصوص نحوه صدور مجوز برای فعالیت این مراکز می‌گوید: اتحادیه اغذیه فروشان قبل از صدور مجوز برای فعالیت این مراکز اقدام به بازرسی از محل مورد نظر می‌کند، و شرایط محل در جلسه اتحادیه مطرح شده و اگر شرایط مورد تایید اتحادیه بود برایشان مجوز فعالیت صادر می‌شود.

به گفته احمدی، قبل از صدور مجوز برای این مراکز سو پیشینه و عدم اعتیاد این افراد بررسی می شود. بعد از طی شدن این روند نامه‌ای برای گرفتن تاییدیه از وزارت بهداشت به این افراد داده می‌شود که در صورت صدور تاییدیه از وزارت بهداشت این مراکز اقدام به فعالیت می‌کنند.
وی توضیح می‌دهد: اکثر اغذیه فروشی‌های سلف سرویس کاملا به صورت قانونی و با صدور مجوز از وزارت بهداشت در حال فعالیت هستند، و وزارت بهداشت مجوز تایید بهداشت فردی و محل را برای این اماکن صادر می‌کند. و تعداد محدودی از این مراکز بدون مجوز فعالیت می‌کنند و بازرسان بهداشت مناطق مسوولیت نظارت بر این مراکز را بر عهده دارند.
رییس اتحادیه اغذیه فروشان و مواد غذایی در خصوص سلف سرویس‌هایی که بهداشت محیط را رعایت نمی‌کنند توضیح می‌دهد: اولویت بازرسی و برخورد با تخلفات بهداشتی این مراکز بر عهده وزارت بهداشت است اما اگر شکایت‌های متعددی از این مراکز از طریق شهروندان به دست ما برسد، از طرف اتحادیه نیز با این مراکز برخورد خواهد شد.
مسمومیت و عفونت‌ها، عوارض مصرف غذاهای آلوده
قرار گرفتن طولانی مدت مواد غذایی در مجاورت هوای آلوده منجر به بروز مسمومیت های غذایی خواهد شد، که این موضوع در غذاهای مختلف متفاوت است.
برخی از غذا ممکن است با قرار گرفتن در مجاورت هوا، خصوصا هوای آلوده زودتر فاسد شوند و برخی دیگر بعد از گذشت مدت زمان بیشتری خاصیت خود را از دست داده و فاسد شوند؛ معمولا غذاهایی که در آن‌ها از چربی بیشتری استفاده شده باشد زودتر فاسد خواهند شد و غذاهایی که در تهیه آن‌ها از نمک استفاده شده است دیرتر روند فاسد شدن را طی می‌کنند.
غذاها و سالادهایی که برای تهیه آن‌ها از سس‌ها استفاده شده است بسیار بیشتر در معرض فاسد شدن قرار دارند که مصرف آن‌ها باعث بروز مسمومیت‌ها و مشکلات گوارشی خواهد شد. همچنین باید توجه داشت که شیوع این بیماری‌ها در فصول گرم مانند تابستان بیشتر است و گرما و تابش نور مستقیم آفتاب به این مواد غذایی منجر به فاسد شدن‌ آن‌ها می‌شود لذا باید این غذاها به صورت روزانه تهیه شوند. باید توجه داشت که کودکان و افراد مسن بیشتر در معرض بروز مسمومیت‌های غذایی قرار دارند به همین دلیل توصیح می‌شود این افراد از مصرف فست فودها خصوصا غذاهایی که احتمال آلودگی در آن‌ها بیشتر است خودداری کنند. توصیه می شود غذاهایی که توسط این مراکز ارایه می‌شود در همان روز تهیه شده باشد و از ارایه غذاهایی که چند روز از تولید آن‌ها گذشته خودداری کنند زیرا این موضوع خطر ابتلا به بیماری‌های گوارشی و مسمومیت‌ها چند برابر افزایش می‌دهد.
علاوه بر بیماری‌هایی که توسط فاسد شدن این غذاها برای افراد ایجاد می شود باید توجه داشت نشستن حشرات بر روی این غذاها نیز ممکن است باعث انتقال بیماری‌های خاصی به افراد شود که این بیماری‌های عفونی و گوارشی در افراد مسن در مواقعی منجر به مرگ فرد خواهد شد.
عطاری بهار
تمام مراکز متخلف زیر نظر وزارت بهداشت
سید رضا غلامی معاون مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت در این خصوص می‌گوید: نظارت از این مراکز توسط بازرسان وزارت بهداشت به صورت روزانه انجام می شود و همچنین مراکز بهداشت و درمان مستقر در تهران و شهرستان‌ها نیز موظفند از تمام مراکز فعال در زمینه ارایه مواد غذایی فعالیت کنند.
به گفته وی نظارت توسط بازرسان بهداشت محیط کار از این مراکز در دستور کار قرار دارد و از این مراکز بازدید صورت خواهد گرفت و در مواقعی بازدیدها به صورت سرزده خواهد بود.
مجوز فعالیت تمام این مراکز توسط اتحادیه‌ها صادر می‌شود هرچند بازرسان وزارت بهداشت بر تمام اغذیه فروشی‌های مجاز و غیر مجاز نظارت خواهند داشت. و در صورت مشاهده تخلف ابتدا با اخطار و در صورت تکرار تخلف با پلمب مرکز مورد نظر با این مراکز متخلف برخورد خواهد شد.
با توجه به سخنان کارشناسان در این زمینه و تاکید مسئولان وزارت بهداشت مبنی بر نظارت همه جانبه بر تمام اغذیه فروشی‌های سلف سرویس و ارتباط مستقیم این نظارت‌ها بر سلامت مردم، با گشتی کوتاه در سطح شهر خصوصا حاشیه و مراکز پر رفت‌وآمد شهرها می‌توان به وضوح عدم رعایت کوچک‌ترین نکات بهداشتی را در برخی از اغذیه فروشی‌های سلف سرویس مشاهده کرد و انتظار می‌رود وزارت بهداشت در زمینه آگاهی بخشیدن به مردم و ارتقای دانش در زمینه عوارض تهیه غذا از مراکز غیر مجاز و همچنین نظارت و بازرسی بیشتر و دقیق تر از این مراکز تلاش بیشتری به خرج دهد.