عطاری بهار

 به این دلایل خطرناک نباید ادرار خود را نگه دارید!
عطاری بهار
وقتی شما واقعا سرتان مشغول کار و زندگی است معمولا تا زمانی که به شما فشار نیاید به دستشویی نمی‌روید اما نمی‌دانید این موضوع چقدر می‌تواند برایتان دردسرآفرین باشد.

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که  ادرارتان را برای مدت‌های طولانی نگه می‌دارید به زودی ماهیچه‌های لگنتان ضعیف شده و به تدریج در عملکرد آن دچار اختلال می‌شوید.

علاوه بر آن اگر به نگه داشتن طولانی مدت ادرارتان ادامه دهید رفته رفته در ناحیه لگن دچار درد وحشتناکی شده و سیگنال درد استخوان به ناحیه تحتانی شکمتان نیز منتقل می‌شود، اما این پایان آسیب‌های این اقدام ناصحیح نیست.

بی‌اختیاری ادرار در تمامی سنین اتفاق خجالت آور و وحشتناکی است. اگر از بی‌اختیاری ادرار وحشت دارید هرزمانی که احساس کردید نیاز به تخلیه مثانه دارید درنگ نکنید و سریعا از جای خود برخیزید.

هنگامی که مثانه پر می‌شود، دریچه انتهایی مثانه که همیشه بسته است و فقط موقع دفع ادرار باز می‌شود، پیام‌هایی را به مغز ارسال کرده و خبر پر شدن مثانه را اعلام می‌کند. زمانی که این پیام نادیده گرفته شود، بعد از مدتی عملکرد این دریچه دچار اختلال شده و زمان‌هایی که نباید باز شود، باز شده و دفع بی‌اختیاری ادرار صورت می‌گیرد.

عفونت ناشی از نگه داشتن طولانی مدت ادرار به التهاب مجاری ادراری و جداره مثانه و سپس التهاب کلیه‌ها منجر می‌شود. مطالعات نشان داده است این عارضه بیشتر گریبان گیر خانم‌ها شده، چرا که بیشتر ادرار خود را نگه می‌دارند(به دلیل شکل اندام تناسلی). این دسته از افراد در حین دفع ادرار در ناحیه لگن و زیر شکم خود احساس درد می‌کنند.

سنگ کلیه، ورم مثانه، کیست کلیه و عفونت معده از دیگر خطرات ناشی از نگه داشتن طولانی مدت ادرار است.

به محض سوار شدن به ماشین کولر را روشن نکنید

عطاری بهار
با توجه به تحقیقات بعمل آمده ، داشبورد خودرو، صندلی، جعبه کولر و در واقع همه اشیا خودرو از پلاستیک ساخته شده است که در محیط در بسته ماده‌ای بنام بنزن،سمی که موجب سرطان می شود را از خود ساطع می‌کنند.

افرادی که در اتومبیل خود کولر دارند جهت حفظ  سلامتی در هنگام سوار شدن به ماشین قبل از روشن کردن کولرماشین باید پنجره ها را پایین بکشند تا هوای گرم داخل از ماشین خارج شود حتما می پرسید چرا؟

تعجبی ندارد که این روزها مردم بیشتر از قبل به سرطان مبتلا می شوند و جان خود را از دست می دهند. این سوال پیش می آید چرا؟ اجازه دهید یکی از مواردی که موجب سرطان می شود را خدمت شما توضیح دهیم.

اولین و آخرین جایی که مردم هر روز به آن قدم می گذارند و یا آن را ترک می کنند اتومبیل های خود است. لطفا به محض سوار شدن به ماشین کولر را روشن نکنید؛‌ در ابتدا پنجره های ماشین را پایین کشیده و بعد از چند دقیقه کولرماشین خود را روشن کنید.

با توجه به تحقیقات بعمل آمده ، داشبورد خودرو، صندلی، لوله انتقالی کولر و در واقع همه اشیا خودرو از پلاستیک ساخته شده است که در محیط در بسته ماده ای بنام بنزن، سمی که موجب سرطان می شود را از خود ساطع می کنند.

شکی نیست که همگان این بو را در هنگام باز کردن درب ماشین استشمام کرده اند.

ماده بنزن علاوه بر ایجاد سرطان موجب مسموم کردن استخوان های شما هم می شود که که باعث کم خونی و کاهش گلبولهای سفید خون می شود. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض این ماده موجب سرطان خون و خطر برخی سرطان های دیگر را نیز افزایش می دهد؛ همچنین می تواند موجب سقط جنین در زنان باردار شود.

سطح بنزن قابل قبول در داخل خانه برابر با 50 میلی گرم در هر 0.09 متر مربع است.

یک اتومبیل پارک شده در داخل خانه، با پنجره های بسته شامل 400 تا 800 میلی گرم بنزن یعنی 8 برابر سطح قابل قبول است.

اگر خارج از منزل خودروی خود را در آفتاب با دمای بالای 16 درجه سانتیگراد پارک کنید، سطح بنزن بین 2000 تا 4000 میلی گرم ، یعنی 40 برابر سطح قابل قبول است.

رژیم غذایی بعد از پایان ماه رمضان

عطاری بهار
روزهای پایانی ماه رمضان است و از چند روز دیگر فرآیند تغذیه نیز عادی می‌شود.ممکن است برای برخی از روزه‌داران این سوال مطرح باشد که بعد از اتمام ایام روزه‌داری آیا لازم است برای عادی سازی شیوه تغذیه خود نکاتی را رعایت کنند؟ آیا می‌توانند در تمام وعده‌ها غذا صرف کنند یا بازگشت به شرایط عادی باید به مرور و مثلا در عرض یک هفته انجام بگیرد؟

 اگر فرد در یک وضعیت طبیعی و عادی روزه  گرفته و در تمام این مدت الگوهای کلی و صحیح تغذیه را رعایت کرده باشد، بعد از ماه رمضان هم می‌تواند همانند قبل از ماه مبارک، در فواصل زمانی مناسب و منظم، سه وعده اصلی و سه میان وعده را مصرف کند. به گونه‌ای که احساس سیری مطلوب را داشته باشند و کلیه املاح و ویتامین‌ها را نیز به اندازه کافی دریافت کند.

بازگشت یکباره مصرف غذا در وعده‌های غذایی هیچ اشکالی ندارد. البته به شرطی که افراد مراقب میزان دریافت چربی، نمک و شکر باشند و نباید هیچ یک از این مواد بخصوص شکر را بیش از اندازه مصرف کنند. استفاده از چهار گروه غذایی میوه‌ها و سبزی‌ها، نان و غلات، گوشت، حبوبات و مغزها و شیر و لبنیات حتما باید در برنامه روزانه افراد باشد.

مصرف مایعات را جدی بگیرید

همان‌گونه که می‌دانید60 درصد وزن بدن را آب تشکیل می‌دهد. البته سن و جنس در تعیین میزان آب مورد نیاز بدن تاثیر دارد. آنچنان که میزان آب در بدن افراد مسن کمتر از نوزادان و در زنان کمتر از مردان است.

از آنجا که میزان مصرف آب در ایام روزه‌داری کاهش می‌یابد، یکی از توصیه‌های مورد تأکید دکتر وفا مصرف مایعات در فاصله زمانی مناسب است تا بدن دچار کم آبی نشود.

آب، مهم‌ترین منبعی است که مصرف آن در فصل گرما، توصیه می‌شود.

رژیمتان را رعایت کنید

افرادی که مبتلا به چاقی و اضافه وزن هستند، بدون شک قبل از ماه رمضان رژیم غذایی متناسب با شرایط این ایام را دریافت کرده‌اند. حال این سوال مطرح است که با تمام شدن ماه رمضان این افراد باید چگونه عمل کنند، آیا مراجعه به پزشک تغذیه الزامی است؟

این افراد می‌توانند رژیم غذایی قبل از ماه رمضان خود را دوباره اجرا کنند. برای این افراد نیز منظم غذا خوردن، مصرف صیفی‌جات و میوه بسیار حائز اهمیت است، چرا که روزه‌داران در ماه رمضان اغلب با کمبود مصرف این مواد غذایی مواجه هستند، به همین دلیل با پایان ماه رمضان باید 2 تا 3 وعده سبزی و صیفی‌جات را به اندازه کافی در برنامه غذایی خودشان بگنجانند.

چگونه چاق نشویم؟

برخی روزه‌داری را علاوه بر فیوضات معنوی آن، فرصتی مناسب برای کاهش وزن و آب شدن چربی‌های اضافه می‌دانند. این افراد نگرانی نیز دارند و آن بازگشت وزن و تجمع مجدد چربی‌هاست.

چاقی به زبان ساده، بهم خوردن تعادل بین مجموع کالری‌های دریافتی از طریق خوراکی‌ها و آشامیدنی‌هاست. در صورتی که بدن بیش از حد مورد نیاز کالری دریافت کند و میزان فعالیت‌های روزانه نیز کمتر از حجم کالری‌های دریافتی باشد، در این صورت فرد با تراکم کالری و در نتیجه اضافه وزن مواجه می‌شود.

این تراکم کالری اغلب با میزان چربی مصرفی مرتبط است. افراد باید مصرف مواد غذایی که منابع اصلی چربی‌های آشکار و پنهان هستند را کنترل کنند و مصرف انواع روغن، کره، مارگارین، شیر پرچرب و گوشت چرخ کرده را در برنامه غذایی روزانه خود کم کنند. همچنین توصیه می‌شود میزان مصرف شربت و نوشیدنی‌های حاوی شکر نیز بشدت کاهش یابد.

میزان مصرف چای و قهوه نیز بهتر است به اندازه سه استکان تازه دم و کمرنگ باشد.

رفلاکس معده ربطی به روزه‌داری ندارد

در مواقعی با افرادی مواجه هستیم که با وجود مشکلات گوارشی در ناحیه معده اما به دلیل تعلقات مذهبی، همچنان روزه می‌گیرند و بعد از پایان ماه رمضان با واکنش‌هایی همچون سوزش و رفلاکس معده مواجه می‌شوند و چون گمان می‌کنند این حالات ناشی از روزه‌داری است و بعد از این ایام رفع می‌شود، به پزشک مراجعه نمی‌کنند.

برخلاف تصور اشتباه برخی مردم که مشکلات گوارشی همچون رفلاکس معده یا یبوست را ساده تلقی می‌کنند، این مشکلات می‌تواند نشانه‌های اولیه و فوق‌العاده خطرناک انواع بیماری‌های گوارشی باشد. یبوست می‌تواند به سرطان کولون ورکتوم و رفلاکس معده به سرطان مری و معده منجر شود.

چقدر آب مصرف کنیم؟

مصرف روزانه شش تا هشت لیوان آب، یک الگوی ایده‌آل است. میزان مصرف آب توسط هر فرد با توجه به تماس‌های محیطی با آفتاب، تعریق و فعالیت‌های روزانه می‌تواند تغییر کند. مهم‌ترین نکته درباره مصرف آب، میزان خشکی آب دهان است. در صورت بروز کوچک‌ترین خشکی در مخاط دهان و لب، باید یک یا دو جرعه آب بنوشید. این گمان بسیار اشتباه است که بگوییم الان یکی دو تا لیوان آب می‌خورم و دیگر خیالم نسبت به میزان مصرف آب راحت است.

خطرات عینک‌های آفتابی غیراستاندارد/ ویژگی‌های یک عینک آفتابی مناسب چیست؟

عطاری بهار
نور خورشید برای چشم انسان در عین حال که منبع بینایی است می‌تواند عوارض جدی را به همراه داشته باشد. در بین ساعات‌ 10 صبح تا 2 بعد از ظهر بیشترین میزان اشعه ماورای بنفش از نور خورشید ساطع می‌شود.

از جمله تاثیرات دراز مدت نور ماورای بنفش به پوست پلک ابتلا به سرطان‌های پوستی در اطراف پلک است. تماس با اشعه ماوراء بنفش در طی سالیان متمادی ممکن است منجر به آب مروارید یعنی کدورت عدسی چشم شود. همچنین تابش مستقیم اشعه ماورای بنفش و بازتابی که از مناطق مختلف دارد، باعث ملتحمه شده و ممکن است قرنیه تحت تاثیر قرار بگیرد و دچار عوارضی مانند بیماری ناخنک شود.

ناخنک بافت ارغوانی رنگ مثلثی شکلی است که در روی سطح چشم، در گوشه قرنیه رشد می‌کند. بعضی از انواع ناخنک در طی زمان رشد تدریجی دارند، در صورتی که رشد بعضی از انواع آن پس از مدتی متوقف می‌شود. به ندرت ممکن است ناخنک به حدی رشد کند که جلوی مردمک چشم را بگیرد. ناخنک در آب و هوای آفتابی و در گروه سنی 20 تا 40 سال شایع‌تر است.

قرمزی‌های مزمن چشمی می‌تواند در تماس زیاد چشم با نور خورشید رخ دهد. نور خورشید و اشعه ماورای بنفش برای اجزای سطحی و داخلی چشم مشکل آفرین است چرا که زخم‌های نقطه‌ای قرنیه، آب مرواید و تشدید آن را به همراه دارد و علاوه بر آن نیز می‌تواند از بین رفتن ماکولا(مرکز بینایی) را به دنبال دارد. ماکولا قسمتی از شبکیه است که به طور طبیعی درهمه افراد وجود دارد. «دژنرسانس ماکولا» بیماری است که در سنین بالا رخ می‌دهد و سبب کاهش متوسط تا شدید بینایی شده اما همه افراد مسن به این بیماری گرفتار نمی‌شوند، محافظت در برابر نور ماورا بنفش خورشید نیز در پیشگیری از این بیماری موثر شناخته شده است. بنابراین استفاده از عینک‌های آفتابی بخصوص در افرادی که بیشتر در معرض نور خورشید هستند، توصیه می‌شود.

اشعه خورشید همان طور که برای بدن خیلی مفید است اما مقدار زیاد آن می‌تواند تمامی لایه‌های چشمی را تحت تاثیر قرار دهد. لذا بسیار توصیه می‌شود از وسایل محافظت کننده چشم در برابر نور خورشید استفاده شود. از جمله استفاده از کلاه لبه‌دار و عینک‌های آفتابی در روزهای تابستان از برخی عوارض نورماورای بنفش جلوگیری می‌کند.

عینک‌های آفتابی بطور عمده طوری ساخته شده‌اند تا اشعه ماورای بنفش را تا حدامکان(80درصد) جذب کنند. اما خطر استفاده از عینک‌های آفتابی غیر استاندارد این است که در عین حال که تیره هستند و باعث باز شدن تیرگی مردمک چشم می‌شوند، نور ماورای بنفش را جذب نمی‌کنند و عوارض آن را نیز تشدید می‌بخشند. چرا که جمع شدن مردمک چشم یکی از راه‌های جلوگیری از نفوذ نور به داخل چشم است و اگر افراد عینک‌های غیر استاندارد استفاده کنند خطرات ناشی از اشعه ماورای بنفش را 2 برابر کرده‌اند. به همین سبب بسیار توصیه می‌شود افراد از عینک‌های آفتابی استاندارد استفاده کنند. در عینک فروشی‌ها نیز دستگاهی وجود دارد که تاثیر اشعه ماورای بنفش و میزان آن را نشان می‌دهد، بنابراین اگر قصد خرید عینک آفتابی مناسبی دارید، باید آن را از فروشگاه های معتبر تهیه کنید.

اطمینان از کیفیت بر اساس ظاهر ممکن نیست و این کیفیت باید بر اساس دستگاه‌های تست UV آزمایش شود و علاوه بر شیشه باید به اندازه و  شکل آن نیز دقت شود تا پوشش کاملی بر روی چشم‌ها داشته باشد. در بازار هم عدسی‌های پلاستیکی موجود است و هم عدسی‌های شیشه‌ای. ما عدسی‌های پلاستیکی را پیشنهاد می‌کنیم، زیرا موثرتر از عدسی‌های شیشه‌ای عمل میکنند. ولی در نهایت، عدسی‌هایی که صد در صد اشعه ماورای بنفش را جذب می‌کنند بهترین هستند، پس هنگام خرید به برچسب آن ها توجه کنید.رنگ شیشه‌های عینک بهتر است قهوه‌ای و یا یک رنگ تیره باشد. همچنین شرکت سازنده آن نیز باید معتبر باشد و هنگام خرید عینک باید حتما از استاندارد بودن آن اطمینان حاصل کرد و حتما باید آزمایش UV و پلاریزه بر روی آن انجام شود.

عینک آفتابی که دارای قاب بزرگ‌تر هستند بهتر از چشم‌ها حفاظت می‌کند، زیرا جلوی اشعه‌هایی را که از اطراف عینک به چشم می‌رسند، بیشتر می‌گیرد. از خرید عینک‌های ارزان قیمت از دستفروش‌ها و یا مغازه‌های غیر معتبر خودداری کنید، زیرا سلامتی چشم های خود را به خطر می‌اندازید.