عطاری بهار

قلیان و خطر مسمومیت با مونواکسید کربن

عطاری بهار
بسیاری از افراد فکر می‌کنند که قلیان بسیار کمتر از سیگار ضرر دارد درحالی‌که این موضوع صحت نداشته و مصرف قلیان می‌تواند موجب بروز مس مویت شدید با مونواکسید کربن شود.
 قلیان که امروزه مصرف آن در بسیاری از جوامع، رواج پیداکرده است با سیستمی خاص عمل می‌کند که در آن تکه زغالی بر بالای محفظه‌ای سفالی قرارگرفته و در زیر آن تنباکو گذاشته‌شده و دود ناشی از احتراق آن از طریق لوله‌ای وارد آب‌ شده و به دهان مصرف‌کننده منتقل می‌شود.

در این میان مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد که در این دود مقادیر زیادی از گاز سمی مونواکسید کربن که بسیار خطرناک بوده و فاقد رنگ است، وجود دارد.

بر اساس آمارهای موجود و به گفته دکتر «دیانه کاللو (Diane Calello) تنها طی ماه گذشته در ایالات‌متحده آمریکا و کشورهای اروپائی بیش از صد مورد مسمومیت مونواکسید کربن ناشی از مصرف قلیان به ثبت رسیده است.

دکتر کاللو مدیر بخش کنترل «مس مویت» دانشکده پزشکی دانشگاه روتگرس در نیوجرسی ایالات‌متحده آمریکا بوده و تحقیقاتی را در این رابطه انجام داده است.

میزان خطر مسمومیت توسط مونواکسید کربن به‌واسطه مصرف قلیان بستگی به عوامل مختلفی مانند ابعاد زغال استفاده‌ شده، تعداد «قیلان مای» موجود در محل مصرف قلیان و نحوه تهویه هوا در اتاق و همچنین تعداد افرادی که آن را استعمال می‌کنند است.

به گفته این پزشک متخصص، قلیان باید تنها در فضایی بزرگ و دارای تهویه مناسب استفاده‌شده و اگر در خانه و اتاق بسته اقدام به کشیدن قلیان می‌کنید، حتماً پیش از آن سیستم مای بررسی و پایش سطح مونواکسید کربن را تهیه و نصب کنید. این موضوع همچنین برای مراکز ارائه‌دهنده قلیان نیز ضروری و لازم است.

به گفته متخصصان، مهم‌ترین نشانه «مای مس مویت» خفیف با مونواکسید کربن عبارتند از: سردرد، خواب‌آلودگی و سستی، احساس خستگی، گیجی و کج‌خلقی. مسمومیت شدید مونواکسید کربن نیز موجب بروز مشکلاتی جدی همچون دل‌آشوبه، استفراغ، تپش قلب نامنظم، اختلال در دید و عدم تعادل شده و متعاقباً با آسیب دیدن مغز، به مرگ فرد مسموم منتهی خواهد شد.

باید توجه داشت که علائم مس مویت مونواکسید کربن به‌سادگی با بیماری مای ویروسی اشتباه گرفته‌شده و می‌تواند مشابه نشانه مای سرماخوردگی و آنفلوآنزا باشد. این موضوع در حالی است که فرد مسموم شده با مونواکسید کربن نیازمند دریافت خدمات پزشکی به‌صورت اورژانس بوده و در صورت عدم دریافت خدمات پزشکی ممکن است خطراتی جدی وی را تهدید کند.

پژوهشگران دانشکده بهداشت و سلامت دانشگاه پیتزبورگ، اقدام به بررسی و مطالعه مواد سمی موجود در قلیان کرده و دریافتند مصرف یک قلیان در برابر مصرف یک نخ سیگار به میزان یک‌صد و بیست‌وپنج برابر بیشتر دود تولید کرده و حجم قطران موجود در یک قلیان بیست پنج برابر بیشتر از یک سیگار بوده و همچنین میزان نیکوتین واردشده به بدن افراد مصرف‌کننده قلیان در برابر کسانی که سیگار می‌شکند ، دونیم برابر بیشتر است.

بر اساس این مطالعات، مضرات گسترده قلیان در برابر سیگار ، منحصر به موارد فوق نبوده و میزان گاز سمی مونواکسید کربن واردشده به بدن در هنگام مصرف قلیان در مقایسه با کشیدن سیگار، 10 برابر بیشتر است.

گفتنی است؛ سرپرستی این گروه پژوهشی بر عهده دکتر «بریان.ای.پریماک، استادیار و رئیس انجمن بهداشت دانشگاه پیتزبورگ قرار دارد.

وی در رابطه با مقایسه سموم و مضرات مصرف سیگار و قلیان اعلام کرد: مقایسه مصرف سیگار و قلیان، کاری پیچیده و دشوار است زیرا این دو ماده دخانیاتی از الگوهای ساختاری متفاوتی برخوردار هستند. یک فرد سیگاری حرفه‌ای ممکن است در طول روز بیش از بیست نخ سیگار مصرف کند اما افراد مصرف‌کننده قلیان ممکن است در طول روز حداکثر دو یا سه بار به مصرف آن بپردازند.

این مسئله از این نظر دارای اهمیت است که مصرف قلیان در سال‌های گذشته به‌شدت در سراسر جهان افزایش‌یافته است و این موضوع تنها منحصر به کشورهای شرقی نبوده و استفاده از قلیان با سرعت غیرقابل‌ تصوری در جوامع غربی نیز فراگیر شده است.

ماهی قرمز را در یخچال نگذارید! / روش‌های زنده نگه داشتن طولانی مدت ماهی قرمز عید

عطاری بهار

هرساله با نزدیک شدن به پایان سال بنا به آداب و سنن ایرانیان، فروش ماهی قرمز نیز آغاز می شود. اما متاسفانه به دلیل قیمت ارزان آن، اغلب توجه لازم به آن نمی شود و بیش از چند ماه عمر نمی کند، لذا لازم است برای فراهم آوردن شرایط مناسب زندگی آن ها، مواردی را برای طول عمر این مهمان های کوچک خانه هایمان رعایت کنیم.

اولین و مهم ترین موضوع در نگهداری از ماهی قرمز محل زندگی و سطح آب مصرفی اوست. سطح آب در مقایسه با حجم آب اهمیت بیشتری دارد از طرفی ظرف نگهداری ماهی باید دهانه گشادی داشته باشد چرا که اگر تَنگ باشد تبادل اکسیژن با محیط کاهش یافته و مسلما ماهی دچار مشکل می شود بنابراین در انتخاب تُنگ ماهی دقت داشته باشید.

به ازای هر ماهی باید دو و نیم لیتر آب برایش در نظر گرفت، از نظر دمایی نیز بهترین دما 25 درجه سانتی گراد است. دقت داشته باشید تُنگ ماهی را در کنار وسایل گرمایشی و سرمایشی نگذارید، معمولا ظرف ماهی را در مکانی قرار می دهند که دارای دمای ثابت بوده و همچنین در معرض نور مستقیم خورشید نباشد.

از نظر تغذیه ای ماهی های قرمز، ماهی هایی هستند که غذایشان را کربوهیدرات ها تشکیل داده است بنابراین غذایی را برای این گونه ها در نظر بگیرید که دارای کربوهیدرات فراوان باشد. بهترین غذا برای ماهی های قرمز، خوراکی های کارخانه ای هستند که مخصوص کپور ماهی ها تهیه می شود. البته استفاده از نان هم بسیار رایج است که توصیه می شود به صورت مداوم از آن برای غذا دهی استفاده نشود چرا که بدن ماهی به ویتامین های دیگر هم نیاز دارد.

2 وعده در روز برای غذا دهی این دسته از ماهی ها کفایت می کند.

تعویض آب تُنگ ماهی بستگی به کِدری، رنگ و بوی آب دارد. افراد دقت داشته باشند از آبی استفاده کنند که فاقد کلر باشد. همچنین تعویض سریع آب ماهی باعث ایجاد استرس درون ماهی می شود.

عطاری بهار

افرادی که بر این باورند نگهداری ماهی در یخچال ایده خوبی برای زنده نگه داشتن حیوان است به شدت در اشتباه هستند. هنگامی که ماهی را در یخچال می‌گذارید دمای آب کاهش پیدا کرده و همین اقدام باعث محدود شدن فعالیت های معمول ماهی میگردد و به عبارتی نیاز ماهی به انرژی و غذا به صفر می‌رسد لذا تاکید می شود خانواده ها به هیچ عنوان این کار را انجام ندهند زیرا ماهی با این کار بهبود پیدا نکرده بلکه تنها به حالت سکون در می آید. ناگفته نماند این شوک حرارتی نیز بی شک باعث نابودی ماهی می شود.

پاشیدن نمک روی ماهی بی حال موضوع رایج دیگری است که برخی از افراد برای زنده نگه داشتن ماهی قرمزشان انجام می دهند. نمک به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده، ضدباکتری، ضدقارچ، ضد انگل و ضد استرس برای ماهی ها استفاده می شود. نکته حائز اهمیت دلیل بی حالی ماهی ست، به عنوان مثال اگر دلیل بی حالی وجود باکتری در خون ماهی باشد نمک پاشیدن باعث بهبود حال ماهی بیمار نمی شود، اما می توان هفته ای یکبار ماهی را در آب نمک ضدعفونی کرد تا از ابتلا به بسیاری از بیماری در امان باشد.

آبزیان در مقایسه با جانوران دیگر خطرات بسیار کمتری برای انسان دارد بدین معنا که بیماری های مشترک بین این دسته از ماهی ها با انسان اندک است با این حال توصیه می شود از تماس زیاد با ماهی خودداری کرده مخصوصا تماس مستقیم کودکان با ماهی یکی از دلایل مرگ سریع ماهی های قرمز است.

برای جا به جایی و تعویض ماهی ها از تماس مستقیم دست با ماهی خودداری کرده و می توان با یک ملاقه یا توری این اقدام را انجام داد. ماهی قرمز به طور متوسط دارای طول عمری معادل 6تا 7سال است که حتی در صورت شرایط مناسب نگهداری تا 20 سال نیز احتمال زنده ماندن آن وجود دارد.

چرا نباید نوشابه بخوریم؟

عطاری بهار
همانطور که همه مان می‌دانیم، شکر زیاد می تواند به سلولیت تبدیل شود که ظاهر خوبی برای ما نخواهد ساخت، و مهم‌تر از آن خلاصی از آن هم سخت است.می‌دانم که ترک مصرف نوشابه می‌تواند خیلی سخت باشد، اما اینجا دلایلی را آورده‌ایم تا قبل از نوشیدن دوباره‌ی نوشابه، دوباره به آنها فکر کنید!

۱. کالری فراوان

برخی اوقات، هنگامی که مردم رژیم غذایی دارند، بیش از اندازه به چیزهایی که می‌خورند تمرکز می‌کنند، اما کالریهای مخفی نوشیدنی‌هایشان را فراموش میکنند، و این خیلی اشتباه است!

شیرین کننده‌های نوشابه می‌توانند به اندازه ی یک سینی دسر، شکر داشته باشد. نوشیدن روزانه‌ی تنها یک قوطی۳۳۰ میلیلیتری نوشابه، می‌تواند در یک ماه به نیم کیلو اضافه وزن تبدیل شود.

۲. پوسیدگی دندان

نوشیدن نوشابه بصورت منظم می‌تواند به پوسیدگی دندان ختم شود! به اثبات رسیده است که اسید فسفریک که این نوع نوشیدنی‌ها حاوی آن هستند، مینای دندان را میساید و باعث پوسیدگی آن خواهد شد.
۳. پوکی استخوان

مطالعات نشان داده‌اند که مقدار بالای فسفری که در نوشابه‌ها وجود دارد، جذب کلسیم در استخوان‌ها را کاهش داده، که نتیجتا احتمال شکستن استخوان‌ها حتی در کارهای عادی را در پی خواهد داشت.

۴. سردرد، میگرن، دل‌درد، اسهال و نفخ

این مشکلات، بعلاوه‌ی عوارض جانبی متعدد دیگر همگی میتوانند بخاطر آسپارتامی که در نوشابه‌های رژیمی وجود دارد بوجود بیایند. آسپارتام، جانشینی برای شکر است که بصورت مجازی کالری ندارد و تقریبا ۱۸۰ بار هم از شکر شیرین‌تر است! همچنین با توجه به صحبت‌هایی که درباره‌ی افزایش خطر ابتلا به چند نوع سرطان وجود دارد، یکی جدال‌آمیز ترین مواد غذایی محسوب می‌شود!

۵. کم آبی

شکر درون نوشابه می‌تواند باعث کم آبی شود! برای خنثی کردن نوشابه و آبرسانی دوباره به بدنتان، باید آب زیادی بنوشید که اغلب مردم این کار را فراموش می‌کنند. من حدس می‌زنم دیگر نیازی نیست به علائم و عواقب کم آبی بدن همچون خشکی پوست، دایره‌های تیره‌ی دور چشم و پیری نابهنگام اشاره کنم!

۶. سلولیت

همانطور که همه مان می‌دانیم، شکر زیاد میتواند به سلولیت تبدیل شود که ظاهر خوبی برای ما نخواهد ساخت، و مهم‌تر از آن خلاصی از آن هم سخت است.

۷. دیابت

سطح بالای قند در رژیم غذایی ما، می‌تواند به بدن ما برای تولید انسولین بیشتر از حالت نرمال جهت پردازش قند، فشار وارد کند. این اتفاق، خطر ابتلا به توسعه‌ی دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد. به عقیده‌ی سازمان دیابت آمریکا،۲۳.۶ میلیون آمریکایی از این مشکل رنج میبرند.

۸. چاقی

به عقیده‌ی محققان دانشگاه علم بهداشت تگزاس، خطر ابتلا به افزایش وزن با هر نوشابه‌ای که روزانه مینوشید ۳۷٪ افزایش پیدا میکند!

۹. مشکلات کبدی و کلیوی

نوشیدن نوشابه بصورت منظم می‌تواند شما را تحت خطر ابتلا به بیماریهای کبدی و به تدریج کاهش کارکرد کلیه و تشکیل سنگ کلیه قرار دهد

۱۰. کافئین فراوان

چه باور کنید چه نه، برخی از انواع نوشابه‌ها دارای دوز بالایی از کافئین نیز هستند. کافئین بیش از اندازه می‌تواند سبب بی‌خوابی، فشار خون بالا، ضربان قلب نامنظم و مشکلات دیگری شود.